Kisah Perjalanan

The Saturday City: Brasov

Dikemaskini: 04/20/18 | 20 April, 2018

Atas sebab tertentu, tidak ada sesiapa yang melawat Romania. Saya jarang sekali melihat kumpulan besar pelancong di sini. Tetapi bagi pengembara yang membuat perjalanan, mereka semua kelihatan berkerudung ke Brasov. Dari semua tempat di Romania saya melawat, Brasov pasti mempunyai kebanyakan orang. Saya fikir orang ditarik oleh mitos Dracula, walaupun tiada apa yang berkaitan dengannya di sini. (Terlalu sedikit sekali pelancongan Dracula di Romania. Saya sangat kecewa kerana saya mahukan beberapa perangkap turus yang istimewa untuknya.) Dan kerana banyak perkara yang dilakukan di bahagian Transylvania ini, Brasov membuat asas operasi yang logik.

Walaupun orang ramai (dan saya menggunakan istilah ini longgar jika dibandingkan dengan tempat-tempat seperti Paris atau Amsterdam), saya suka Brasov, kerana saya mendapati campuran antara bersejarah dan moden sangat seimbang. Inti bandar adalah destinasi zaman pertengahan yang indah ini, tetapi berjalan lima minit ke mana-mana arah dan anda mula melihat bangunan kaca moden, mal, dan jalan-jalan yang luas. Lebih-lebih lagi, Brasov mempunyai pelbagai makanan, dari tambang Romania tempatan hingga makanan antarabangsa yang baik. Saya juga menikmati hakikat bahawa terdapat banyak laluan mendaki di mana anda boleh melarikan diri dari kekacauan pusat bandar.

Oleh itu, bandar mempunyai tenaga, banyak yang perlu dilakukan, dan berdekatan dengan alam semula jadi. Buang di beberapa bangunan zaman pertengahan dan tidak ada cara saya tidak akan kembali melawat. Jika anda mendapati diri anda di Brasov, inilah yang saya cadangkan lakukan:

Mengambil tur berjalan Percuma
Terdapat lawatan berjalan kaki percuma yang dijalankan oleh beberapa pelajar tempatan yang dipanggil Brasov Free Walking Tours). (Mereka juga melakukan satu di Bucharest juga.) Ia berlangsung sekitar 2-3 jam dan membawa anda ke seluruh bandar. Ia sangat komprehensif dan memberikan gambaran yang baik tentang sejarah Brasov. Ia meninggalkan pukul 6 petang dari dataran bandar.

The Black Church
(Johannes Honterus Court nr.2, +40 268 511 830, laman web)
Gereja gothic gaya utama di negara ini, gereja ini adalah "hitam" kerana sebahagian besarnya dibakar di dalam Kebakaran Besar pada tahun 1689. Sebilangan besar pedalaman sebenarnya adalah gaya Baroque sekarang, walaupun banyak bahagian kerja Gothic yang asal kekal. Ia juga telah redone beberapa kali sejak kebakaran itu. Saya tidak boleh mengatakan ia adalah gereja terbaik yang pernah saya lihat, tetapi masih menarik untuk dilihat, memandangkan pelbagai gaya seni bina di dalamnya.

Waktu melawat pada musim panas adalah 10 pagi hingga 5 petang. Pada musim sejuk, dari pukul 10 pagi hingga 3:30 petang. Gereja sentiasa ditutup pada hari Ahad. Tiket adalah 4 LEI.

Muzium Bandaraya
(Piata Sfatului 30, +40 268 473 332, romaniatourism.com)
Terletak di dewan bandar, muzium ini mempunyai artifak dari Zaman Batu hingga sekarang. Bahagian terbaik muzium adalah garis masa terperinci bandar pada permulaan muzium. Muzium ini kebanyakannya artifak, perabotan lama, dan beberapa senjata dan menderita masalah umum kebanyakan muzium di Romania mempunyai: deskripsi yang buruk. Anda tidak mendapat banyak konteks untuk apa yang anda cari. Bahawa dikatakan, saya masih akan kembali kerana semua peninggalan sejarah. Muzium ini dibuka Selasa hingga Ahad dari jam 10 pagi hingga 6 petang.

Mendaki gunung berdekatan
Menawarkan pemandangan indah bandar lama dan kawasan sekitarnya, Tampa Mountain adalah yang besar yang anda lihat tepat di sebelah bandar. Anda boleh mendaki jika anda mahu (ia tidak curam dan mengambil masa sejam) atau anda boleh mengambil kereta kabel. Terdapat sebuah restoran di atas, dan anda juga boleh bersuara dengan tanda Hollywood-esque Brasov. Kereta kabel dibuka dari pukul 9:30 pagi hingga 4 petang setiap hari kecuali hari Isnin.

Rope Street
Jalan sempit di Eropah, dengan lebar 1.3 meter (4 kaki). Selain daripada benar-benar kecil, tidak ada apa-apa yang khusus tentang jalan, tetapi ia membuat beberapa gambar yang baik.

Daerah Schei
Daerah ini terletak di luar tembok kota di mana orang-orang Romania digunakan untuk hidup: hanya Saxon asalnya dibenarkan tinggal di dalam tembok kota, memaksa orang-orang Romawi tinggal di luar yang tidak terjamin. Hari ini, kawasan ini merupakan lorong jalan-jalan batu yang tenang dengan rumah-rumah zaman pertengahan, beberapa rumah yang sangat mewah, dan tiada pelancong. Saya akhirnya berkeliaran di sekitar kawasan ini, "hilang" selama kira-kira tiga jam. Ia adalah alternatif yang aman untuk pusat bandar yang sibuk, dan berjalan kaki saya adalah salah satu daripada kemunculan masa saya di bandar. Saya tidak menemui apa-apa lebih aman daripada berjalan tanpa tujuan melalui kawasan bersejarah.

Bran Castle
(Str. General Traian Mosoiu no 24., +40 769 469 843, bran-castle.com)
Istana Bran sangat menarik. Saya tidak pasti mengapa orang merujuknya sebagai "istana Dracula," memandangkan dia tidak pernah tinggal di sana dan tidak ada hubungannya dengannya. Tetapi hei, ia menarik orang ramai. (Mereka mempunyai satu bilik yang khusus untuk hidup dan legenda.) Walaupun semua orang, saya benar-benar menikmati istana. Ia adalah kubu zaman pertengahan yang indah dengan banyak sejarah dan alasan yang menakjubkan yang anda boleh berjalan-jalan. Cuba ke sana pada awal pagi untuk mengelakkan kerumunan orang ramai. Kemasukan adalah 40 LEI.

Kubu Rasnov
(Rasnov, +40 744 101 036)
Rasnov adalah tarikan kedua yang besar di kawasan itu. Di dalam benteng itu, anda boleh menemui muzium, memanah, dan tavern yang menarik. Terdapat juga pemandangan kawasan desa sekitarnya, serta tanda Hollywood-esque Rasnov. (Mereka benar-benar suka tanda-tanda besar mereka di kawasan ini.) Bandar itu sendiri adalah versi mini Brasov dan sepanjang jalan ke Bran Castle jadi mudah untuk sampai ke. Saya mengambil bas ke Bran dan melawat Rasnov dalam perjalanan pulang ke Brasov.

***

Terdapat beberapa aktiviti lain yang perlu dilakukan di Brasov. Saya suka melawat dinding dan benteng lama yang masih wujud. Terdapat juga dua menara besar, Menara Putih dan Menara Hitam, yang menghadap ke bandar. Mereka menara pengawal lama dan memberikan pandangan yang sangat baik ke bandar. (Hanya tidak membayar wang untuk masuk ke dalam mereka (atau mana-mana benteng lain sama ada). Mereka adalah penipisan yang besar, kerana tidak ada apa-apa yang ada di dalamnya yang patut dilihat dan dengan bumbung ditutup, anda tidak akan mendapat lebih baik pandangan bandar untuk foto anda.)

Saya suka lawatan saya ke Romania dan saya mendapati Brasov menjadi bandar kegemaran saya di Romania. Brasov hanya hebat. (The downside to its greatness adalah bahawa ia menjadi destinasi utama bagi kebanyakan pelancong yang datang ke Romania. Tetapi sekali di luar dataran bandar utama, anda hanya akan berkongsi bandar dengan penduduk tempatan.) Brasov menggabungkan zaman pertengahan dan moden dengan baik. Ia mempunyai tenaga dan daya tarikan yang lebih banyak daripada tempat lain di Romania, dan tidak seperti kebanyakan bandar raya zaman pertengahan lain yang saya lihat di Romania, ia tidak ditutup pada pukul 11 ​​malam.

Jangan terlepas bandar ini dalam perjalanan anda ke Romania. Malah, habiskan masa tambahan di sini jika anda boleh.

Tempah Perjalanan Anda ke Brasov: Tips dan Trik Logistik

Tempah Penerbangan Anda
Perlukan penerbangan murah ke Brasov dengan menggunakan Skyscanner atau Massa. Mereka adalah dua enjin carian kegemaran saya. Mulakan dengan Momondo.

Tempah Penginapan Anda
Tempat kegemaran saya tinggal di sini adalah Kismet Dao Hostel. Untuk mencari asrama lain di Brasov, cuba Hostelworld. Jika anda ingin tinggal di tempat lain, gunakan Booking.com kerana mereka secara konsisten mengembalikan kadar yang paling murah. (Inilah bukti.)

Jangan Lupakan Insurans Perjalanan
Insurans perjalanan akan melindungi anda daripada penyakit, kecederaan, kecurian dan pembatalan. Saya tidak pernah pergi dalam perjalanan tanpa ia. Saya telah menggunakan Nomads Dunia selama sepuluh tahun. Anda juga perlu.

Perlu Beberapa Gear?
Lihat laman sumber kami untuk syarikat terbaik untuk digunakan!

Mahu Maklumat lanjut mengenai Brasov?
Pastikan anda melawat panduan destinasi yang mantap di Brasov untuk mendapatkan lebih banyak perancangan!

Foto kredit: 3

Загрузка...

Tonton video itu: This is Brasov (September 2019).