Kisah Perjalanan

Mengalami Budaya Kemboja Tempatan di Pulau Buluh

Minggu lalu, saya mengambil nasihat saya sendiri tentang tidak membazirkan masa dan menghabiskan beberapa hari terakhir saya di Kemboja di Pulau Buluh yang aman. Saya gembira saya lakukan - ia menjadi tumpuan perjalanan saya dan melihat pertama saya ke dalam budaya Khmer (Kemboja).

Pulau Bamboo adalah satu jam dari pantai selatan negara, berhampiran bandar Sihanoukville (di mana saya bulan terakhir). Ia adalah sebuah pulau kecil yang anda boleh menyeberang dalam 10 minit dan hanya mempunyai dua pantai. Tidak banyak snorkeling di sini. Tiada Internet. Tiada kuasa kecuali dari pukul 6 petang hingga 11 malam. Tiada air panas. Tiada peminat. Hanya saja anda, pantai, buku yang bagus, dan segelintir orang lain (terdapat hanya sepuluh banglo).

Saya menghabiskan hari-hari saya di pantai, melakukan malam puisi freestyle, limbo, dan terperangkap pada musim terakhir Keluarga Guy. Selepas beberapa bulan menulis bertulis cuba memenuhi tarikh akhir buku saya, itu hanya apa yang saya perlukan.

Tetapi apa yang saya sukai adalah malam saya dengan orang Kemboja di pulau itu. Saya telah datang ke pulau itu dengan dua orang kawan kerana mereka tahu pengurus hotel dan dia mempunyai "pesta pemanasan banglo" untuk meraikan bungalow yang baru dibina. Ia adalah dia, kakitangan tempatan, dan kami.

Setelah kakitangan dapur berkhidmat kepada tetamu lain, mereka ditutup awal dan kami pergi ke banglo baru untuk makanan dan minuman. Saya makan - dan makan lebih banyak lagi. Mereka terus meletakkan makanan di atas pinggan dan minuman saya di tangan saya. Hidangan kari dituangkan ke dalam pinggan saya, mengisi mulut saya dengan api, rempah, dan bahagian ayam yang tidak diketahui. Ikan BBQ yang gurih telah dihantar kepada saya. Terdapat juga cumi-cumi panggang, udang, dan sayur-sayuran.

Saya terkejut betapa budaya yang berbeza di luar Barat selalu kelihatan seperti makan. Seperti kebanyakan dunia, penduduk tempatan di Kemboja menikmati makan bersama. Sebuah tarp diletakkan, hidangan dibawa keluar dan ditempatkan di tengah, dan semua orang duduk bersilang di sekitar meja, meraih apa yang mereka mahu. Tidak ada plat atau plat kami. Hidangan saya atau hidangan anda. Ia adalah pengalaman bersama bersama.

Kembali ke rumah, kami semua memesan hidangan kami sendiri. Tiada perkongsian. Ia satu cara yang berasingan untuk setiap orang, yang nampak tipikal yang diberikan sifat bersendirian kita. Di barat, ada lombong. Di sini, hanya ada kita.

Saya terkejut tidak hanya bagaimana mereka makan, tetapi apa yang mereka makan juga. Seperti banyak komuniti luar bandar yang saya lawati, tiada apa-apa di sini sia-sia. Cumi-cumi dimasak secara keseluruhan, kepala udang dimakan, dan tidak ada bahagian dari ayam yang tidak digunakan. Ini bukan unik kepada budaya Kemboja; ia berlaku di seluruh dunia dan sangat berbeza dengan pembaziran Barat. Semua yang kita makan adalah bersaiz besar dan dibuang. Jika ia tidak sempurna atau dianggap "icky", ia dibuang. Dihancurkan walaupun ia baik-baik saja.

Saya dapat melukis secara puitis tentang ini, yang memberikan makna yang besar tentang masyarakat, budaya, dan nilai-nilai dari bagaimana orang makan. Saya tidak akan; Sebaliknya, saya hanya akan mengatakan bahawa duduk, menonton Khmers makan, bercakap, ketawa, dan membawa saya ke dalam komuniti mereka adalah pengalaman yang gembira dan gembira.

Selepas makan malam, apabila lempengan dibersihkan, muzik mengeram, dan penduduk tempatan mengadakan tarian tradisional. Bukan untuk pelancong tetapi untuk kegembiraan itu. Menari Khmer melibatkan banyak pergerakan tangan yang perlahan, perubahan jari, dan anugerah. Semua orang ditolak dari tanah, dan saya dan rakan-rakan saya dijadikan (diajar) untuk menari. Kami mengikuti orang Kemboja kerana mereka memberikan arahan kepada kami; tidak dapat berbahasa Khmer, kita hanya belajar dengan mengikuti. Tidak ada sesiapa yang boleh berkata "kiri, kanan, kiri" jadi kami berusaha sebaik mungkin. Catatan: Saya sangat buruk pada menari Khmer.

Semasa malam berlalu, saya mempelajari beberapa frasa Khmer asas, menjadi teman dengan salah seorang perahu dan melakukan tembakan minuman keras Khmer dengan salah seorang tukang masak.

Sekiranya saya mengikuti rancangan asal saya, saya akan berada di pulau minggu lalu, tetapi saya tidak akan mengenali pengurus itu, baru-baru ini telah diperkenalkan kepadanya melalui rakan-rakan tanah besar saya. Walaupun ada pihak lain, saya tidak akan dijemput. Terjejas di Sihanoukville membenarkan saya peluang untuk menghabiskan masa dengan penduduk setempat dengan cara yang saya tidak akan dapat sebaliknya.

Waktu saya di Bamboo mengingatkan saya tentang apa yang saya pelajari di Greece, Bangkok, Amsterdam, dan banyak tempat lain yang saya terjebak: kebudayaan hanya menunjukkan dirinya dari masa ke masa.

Sebagai pelancong, kita bergerak banyak. Kami menggaru permukaan tetapi tidak pernah mengupas lapisan bawang. Hanya ada banyak yang boleh anda lakukan dalam beberapa hari. Jika anda benar-benar mahu memahami tempat yang lebih mendalam, pada satu ketika, anda perlu berhenti, teruskan, dan rendam dalam persekitaran anda.

Walaupun ia bermakna hilang tempat lain yang anda mahu lawati.

Jadi saya rasa dalam erti kata itu, bulan yang saya habiskan dikunci di dalam bilik saya tidak membuang masa yang menyebabkan saya perjalanan saya ke Laos dan Malaysia. Bulan itu adalah sebahagian daripada perjalanan untuk mengenali Kemboja sedikit lebih mendalam.

Tempah Perjalanan Anda ke Kemboja: Tips dan Trik Logistik

Tempah Penerbangan Anda
Dapatkan penerbangan murah ke Kemboja dengan menggunakan Skyscanner atau Momondo. Mereka adalah dua enjin carian kegemaran saya. Mulakan dengan Momondo.

Tempah Penginapan Anda
Anda boleh menempah asrama anda di Kemboja dengan Hostelworld. Jika anda ingin tinggal di tempat lain, gunakan Booking.com kerana mereka secara konsisten mengembalikan kadar yang paling murah. (Inilah bukti.)

Jangan Lupakan Insurans Perjalanan
Insurans perjalanan akan melindungi anda daripada penyakit, kecederaan, kecurian dan pembatalan. Saya tidak pernah pergi dalam perjalanan tanpa ia. Saya telah menggunakan Nomads Dunia selama sepuluh tahun. Anda juga perlu.

Perlu Beberapa Gear?
Lihat laman sumber kami untuk syarikat terbaik untuk digunakan!

Mahu Maklumat Lanjut mengenai Kemboja?
Pastikan anda melawat panduan destinasi mantap kami di Kemboja untuk mendapatkan lebih banyak perancangan!

Untuk lebih banyak tip perjalanan di Kemboja, periksa panduan perjalanan saya di Kemboja dan mula merancang perjalanan anda hari ini.

Kredit foto: 1

Tonton video itu: Tolak ICERD. Melayu! Ingat ini. Perhimpunan bantah ICERD (September 2019).