Kisah Perjalanan

Ia Bukan Mengenai Perjalanan, Ia Mengenai Kebebasan

Saya seorang yang sangat malas. Saya juga seorang yang sangat ragu-ragu. Gabungan itu biasanya bermaksud bahawa saya akhirnya melakukan semua minit terakhir. Dan kemudian saya biasanya menukar rancangan akhir-akhir ini kerana saya mendapat idea yang tiba-tiba, lebih baik, lebih cerah di kepala saya. Akibatnya, saya selalu membayar satu tan wang dalam yuran pembatalan penerbangan ketika saya menukar penerbangan saya. Tetapi saya rasa itulah harga yang saya bayar untuk melakukan apa yang saya mahu, apabila saya mahu.

Seperti bagaimana, asalnya, saya akan melawat biara-biara yang menakjubkan ini di Romania sebelum saya pergi ke Moldova. Selepas itu, saya akan terbang ke Ukraine, dan selepas itu saya akan ... baik, saya tidak tahu ke mana saya pergi selepas itu. Saya tidak boleh merancang yang jauh ke hadapan.

Tetapi, apabila saya sakit dua minggu yang lalu di Sighisoara, Romania (tempat kelahiran Dracula, tetapi sayangnya, kurang perangkap pelancong Dracula), saya menjadi tidak ragu-ragu dan mengubah rancangan perjalanan saya. Saya suka Romania, dan ia melebihi semua jangkaan saya. Walau bagaimanapun, saya menghabiskan banyak masa di bandar-bandar kecil yang tenang, yang, seolah-olah cantik, mendapat sedikit bosan melihat sendiri. Dan mengetahui saya pergi ke biara-biara dan Moldova sahaja, saya menyedari saya mahukan lebih banyak "kegembiraan" dalam hidup saya. Saya mahukan tempat yang lebih selesa. Jadi saya mengubah rancangan saya. Saya melangkau Moldova (lihat ya tahun depan!) Dan terbang ke Ukraine, kemudian ke Finland, di mana saya sekarang. Esok saya akan mengambil bot ke Estonia selama beberapa hari.

Selepas itu, saya kembali ke Boston. Tidak, saya tidak mengakhiri perjalanan saya - hanya selama dua minggu. Rumah ibu bapa saya akan menjadi tempat yang bagus untuk memulakan buku saya, saya mempunyai penerbangan percuma di sana kerana tiket yang tidak digunakan, dan saya menerima lawatan percuma ke Mexico. Semua sebab-sebab yang baik untuk berehat sebentar dari Eropah, walaupun saya akan kembali bulan depan untuk Oktoberfest dan melihat Eropah Tengah.

Saya di seluruh tempat, dan saya menyukainya. Ia adalah masa seperti ini yang saya sangat menghargai gaya hidup saya. Tetapi bukan kerana saya dapat melakukan perjalanan. Saya suka kerana saya mempunyai kebebasan sepenuhnya.

Saya masih ingat untuk berkembang dan sentiasa berhasrat untuk menjadi "kapten kapal saya." Anda tahu, bekerja kerana anda seperti apa yang anda lakukan, bukan kerana anda memerlukan gaji; boleh jet ke beberapa tempat yang anda mahu apabila anda mahu; dan mempunyai fleksibiliti, masa, dan kebebasan untuk apa sahaja. Tetapi kemudian anda lulus kolej dengan hutang, anda mula bekerja, tanggungjawab tumpukan pada, anda mula merancang kehidupan, ada harapan masyarakat memakai anda, dan sebelum anda tahu, anda terjebak. Anda adalah sebahagian daripada bangsa tikus ganas, dan ia seolah-olah seperti masa tidak pernah anda sendiri.

Kemudian pada suatu hari anda hanya berfikir pada diri sendiri, "Bagaimana keadaan dapat seperti ini? Saya mahu keluar dari kotak ini. "

Dan saya berhenti bekerja dan pergi. Walaupun lompatan itu adalah bahagian paling sukar, anda menyedari segala yang lain adalah mudah, dan ia bukan perjalanan yang menarik anda, itu kebebasan dan fleksibiliti. Ia mengenai bangun hari ini dan berkata, "Saya akan ke Ukraine esok." Atau anda akan bermain golf. Atau mungkin mengambil pelajaran gitar. Atau mula kedai roti yang anda selalu mahu. Atau berpindah ke Thailand untuk mengajar yoga.

Saya fikir topik ini baru-baru ini melanda saya kerana saya telah memikirkan perjalanan lima tahun yang lalu dan banyak mencerminkan. Sangat mudah untuk ditangkap dalam perlumbaan tikus. Melakukan apa yang anda sepatutnya dilakukan kerana itulah bagaimana anda diberitahu kehidupan sepatutnya hidup. Anda mendapat pekerjaan, isteri, rumah, anak-anak, dan kemudian bersara. Tetapi pada suatu hari awak bangun, dan anda berusia 30, atau 40, atau 50 tahun, dan anda menyedari bahawa anda tidak pernah melakukan banyak perkara yang anda benar-benar mahu untuk melakukan. Mungkin itulah sebabnya ramai orang mempunyai krisis pertengahan umur. Mungkin itulah sebabnya ayah saya memutuskan dia akan mengambil motorsikal sekali lagi. Atau mengapa dia membeli kereta itu yang selalu dia mahu. Atau mengapa ibu kawan saya berubah kerjaya.

Saya rasa perasaan itu menyebabkan ramai orang beralih ke perjalanan. Ya, hebat untuk melihat dunia, tetapi kebanyakan pelancong yang saya bicarakan benar-benar tertarik dengan rasa kebebasan dan pengembaraan - kemungkinan yang tidak berkesudahan. Semasa anda melancong, hari-hari seolah-olah mempunyai potensi dan peluang yang tidak terbatas. Ini juga mengapa saya fikir pelancong jangka panjang mempunyai masa yang sukar menyesuaikan diri dengan "dunia sebenar." Selepas anda keluar dari kotak, sukar untuk kembali.

Seperti yang saya bawa untuk meneroka tempat-tempat baru dan belajar tentang orang-orang, saya hidup saya kerana setiap hari saya bangun, saya tahu saya boleh membuka pintu dan melakukan apa sahaja Saya mahu. Buat masa ini, perjalanan itu. Meneroka dunia saya. Mungkin beberapa tahun dari sekarang ia akan berbeza.

Tetapi tidak kira apa yang saya lakukan atau ke mana saya pergi, saya tidak akan pernah mengubah cara hidup saya kerana saya tidak melepaskan kebebasan saya untuk melakukan apa sahaja yang membuatkan saya gembira pada bila-bila masa saya mahu.

Tonton video itu: 'Pasport sah tak berikan hak pada MP ke luar negara' (November 2019).