Kisah Perjalanan

Pelayaran Whitsundays di Australia

Dikemaskini: 11/1/2018 | November 1, 2018

Terletak di pantai Airlie di pantai timur Australia, Kepulauan Whitsunday adalah destinasi popular untuk pelancong. Ia adalah salah satu daripada "aktiviti mesti melihat" di Australia.

Cara yang paling popular untuk melihat pulau-pulau adalah dengan mengambil pelayaran belayar. Lawatan biasanya berlangsung tiga hari dan dua malam. Walau bagaimanapun, kerana anda meninggalkan tengah hari pada hari pertama dan kembali ke pagi ketiga, ia lebih seperti dua hari dan dua malam. Setiap backpacker yang bergerak ke pantai timur sepertinya mengambil pelayaran belayar melalui pulau Whitsunday.

Dan, kerana saya juga seorang backpacker, saya tidak dapat melangkau pelayaran belayar! Di manakah kredo backpacker saya pergi jika saya melangkauinya !?

Saya pergi dengan sebuah syarikat bernama OzSail.

Bermula pada hari Ahad yang mendung, kami menaiki bot kami, Freight Train. Freight Train adalah bot lama. Dibina pada 1980-an sebagai bot perlumbaan Jerman, bot itu agak kecil. Ia sesuai dengan 18 orang di tempat tidur ditambah tiga anak kapal. Jika terpulang kepada saya, saya akan memilih bot yang lebih besar. Tidak ada yang benar-benar salah dengan bot-jika anda mahu "kapal layar" biasa, "Freight Train adalah pilihan baik. Saya hanya benci berada di bot kecil. Tetapi anda pergi ke mana rakan-rakan anda, dan rakan-rakan saya berada di sana. Saya mengambil bot kerana kawan saya Phil ada di atasnya. (Ternyata, kawan saya Caitlin dan dua gadis Sweden yang saya jumpai di Noosa beberapa minggu sebelum itu juga di sana. Dunia kecil, ya?)

Kerana bot meninggalkan tengah hari pada hari pertama, anda hanya mempunyai masa yang cukup untuk satu perjalanan snorkel sebelum anda memasang sauh pada waktu malam. Kerana cuaca dan hujan, snorkeling tidak hebat. Airnya keruh, dan tidak banyak ikan. Tetapi tiada apa yang boleh dilakukan mengenai itu dan kami bergerak, berlabuh untuk malam, makan, dan minum hingga ... baik, kira-kira pukul 10 pagi. Satu perkara yang lucu tentang keluar di atas air-persepsi anda tentang perubahan masa. Selepas matahari terbenam dan anda menghabiskan berjam-jam di geladak, anda mula berfikir ia sudah terlambat. "Ia mesti seperti 1 pagi!" Seseorang akan berkata. Tidak, jam 10 malam dan masa untuk tidur.

Hari kedua berlayar sekitar jauh lebih baik. Kami menuju ke pantai Whitehaven yang terkenal untuk berenang. Whitehaven adalah apa yang anda lihat pada semua majalah dan poskad di Whitsundays. Ia adalah pantai yang panjang dan putih tulen. Ia cantik sehingga hujan datang, merosakkan masa ini, dan kami kembali ke arah bot. Kami berlayar seketika untuk mencari teluk untuk berhenti dan bersenang-senang. Kerana pada masa itu, terdapat hanya beberapa tempat untuk pergi, dan, menurut kapten kami, teluk yang kami berhenti masuk mungkin hanya melihat bot 10 hari setahun, menjadikan sistem ikan dan terumbu jauh lebih baik. Saya memilih untuk menyelam dan bukan snorkeling. Koral itu indah, kami melihat banyak ikan, dan saya dapati seekor kura-kura. Itu benar-benar kemuncaknya. Kami mengikuti kura-kura untuk seketika dan kemudian, menyedari kami perlu menampakkan diri, melambai selamat tinggal dan datang ke permukaan.

Pulau Whitsunday cantik, tetapi saya mempunyai kemalangan untuk melawat pulau semasa musim hujan Queensland. Kecuali beberapa jam matahari, tiga hari penuh dengan awan dan ribut petir. Setiap kali saya bersiap-siap untuk mendapatkan tan, hujan turun.

Saya hanya boleh membayangkan bagaimana pulau-pulau itu akan kelihatan jika ia cantik dan cerah setiap hari. Apabila cuaca bagus, anda dapat melihat rayuan tempat itu. Berlayar di atas air, berhenti untuk berenang, menjelajah beberapa pulau. Berlayar di sekitar Whitsundays adalah cara sempurna untuk menghabiskan beberapa hari.

Pelayaran Whitsundays: Syarikat dan Logistik yang Disyorkan

Pelayaran Whitsundays agak mudah. Anda boleh menempah terus dengan mana-mana syarikat besar. Walau bagaimanapun, cara terbaik untuk menjimatkan wang adalah untuk menempah dengan pejabat pelancongan atau asrama. Anda akan menjimatkan lebih banyak wang kerana mereka mendapat harga dan tawaran yang lebih baik. Segala-galanya di atas bot disediakan untuk anda kecuali makanan ringan dan alkohol. Pastikan anda menyimpannya sebelum anda pergi. Di samping itu, cuba mencari bot yang meninggalkan awal pada hari pertama atau lewat pada hari ketiga sehingga anda mendapat lebih banyak masa di pulau-pulau.

Sesetengah syarikat pelayar yang dicadangkan adalah:

• OzSail
  • Redcat Adventures (Tongarra)
  • The Clipper Atlantik (tetapi hanya jika anda mahu pesta!)

Berjangka untuk membayar antara 490-550 AUD setiap orang untuk perjalanan berlayar 2 malam. Harga akan berbeza-beza bergantung kepada saiz bot dan kemudahan asas atau mewah. Kadar seringkali sedikit lebih murah jika anda menempah sebagai pasangan atau sebahagian daripada kumpulan, jadi pastikan untuk bertanya sama ada mereka mempunyai diskaun.

Pantai Airlie, titik melompat utama, adalah sekitar 7 jam memandu dari Cairns dan pemanduan selama 12 jam dari Brisbane. Jika anda bercadang untuk terbang, anda boleh mengambil penerbangan singkat dari Cairns atau Brisbane ke Pulau Hamilton atau Whitsunday Coast. Brisbane mempunyai pilihan penerbangan paling banyak, dengan tiket perjalanan pulang dengan harga serendah 225 AUD.

Walau bagaimanapun, terdapat lebih banyak cara untuk melawat pulau-pulau daripada hanya belayar. Anda juga boleh tinggal di pulau-pulau, walaupun penginapan agak mahal. Berharap untuk membayar sekurang-kurangnya 200 AUD per malam (walaupun 300 AUD lebih mungkin). Anda boleh menemui hotel dan resort di beberapa pulau, termasuk Pulau Daydream, Long Island, dan Pulau Hamilton (yang juga mempunyai lapangan terbang). Jika anda tidak mahu adegan parti perahu layar dan mencari penginapan yang lebih santai, peribadi maka ini mungkin menjadi pilihan untuk anda.

Jika anda ingin melawat pulau-pulau dengan anggaran, perkhemahan juga merupakan pilihan. Permit perkhemahan akan dikenakan biaya sekurang-kurangnya 8 AUD setiap malam, jadi jika anda mempunyai khemah dan ingin menyelamatkan diri sendiri maka ini adalah pilihan yang layak. Anda perlu mengambil perkhidmatan teksi air untuk sampai ke pulau / perkhemahan anda. Berharap untuk membayar sekurang-kurangnya 70 AUD untuk perkhidmatan pulang balik ke pulau-pulau. Beberapa asrama di Airlie Beach juga akan membiarkan anda berkhemah di atas alasan mereka untuk diskaun juga.

Tempah Perjalanan Anda ke Australia: Tips dan Trik Logistik

Tempah Penerbangan Anda
Perlukan penerbangan murah dengan Skyscanner atau Skyscanner? Mereka adalah dua enjin carian kegemaran saya kerana mereka mencari laman web dan syarikat penerbangan di seluruh dunia sehingga anda selalu tahu tidak ada batu yang tersisa.

Tempah Penginapan Anda
Anda boleh menempah asrama anda dengan Hostelworld. Jika anda ingin tinggal di tempat lain, gunakan Booking.com kerana mereka secara konsisten memulangkan kadar paling murah untuk rumah tumpangan dan hotel murah. Saya menggunakannya sepanjang masa. Beberapa tempat yang disyorkan untuk tinggal ialah:

• Whitsunday on the Beach - Motel ini di Airlie Beach mempunyai kakitangan yang sangat ramah dan membantu dan berada di lokasi yang hebat untuk sesiapa sahaja yang menuju ke pulau-pulau.
  • Base Backpackers Airlie Beach - Ini adalah sebuah asrama yang lebih tenang dengan penyaman udara yang hebat serta kolam renang dan kawasan bola tampar.
  • Airlie Beach Magnums - Asrama yang serba lengkap di lokasi yang hebat dengan katil yang selesa dan kakitangan yang sangat membantu.

Jangan Lupakan Insurans Perjalanan
Insurans perjalanan akan melindungi anda daripada penyakit, kecederaan, kecurian dan pembatalan. Perlindungan yang komprehensif sekiranya berlaku apa-apa. Saya tidak pernah pergi tanpa perjalanan kerana saya terpaksa menggunakannya berkali-kali pada masa lalu. Saya telah menggunakan Nomads Dunia selama sepuluh tahun. Syarikat kegemaran saya yang menawarkan perkhidmatan dan nilai terbaik ialah:

• Nomads Dunia (untuk semua orang di bawah 70)
  • Menginsuranskan Perjalanan Saya (untuk lebih daripada 70)

Mencari syarikat terbaik untuk menjimatkan wang?
Lihat laman sumber saya untuk syarikat terbaik untuk digunakan apabila anda melancong! Saya menyenaraikan semua yang saya gunakan untuk menjimatkan wang ketika saya melakukan perjalanan - dan saya fikir akan membantu anda juga!

Tonton video itu: (November 2019).