Kisah Perjalanan

Gua Worm Cahaya Waitomo

Dikemaskini: 9/1/2018 | September 1, 2018

Waitomo terkenal dengan satu perkara: cacing. Dan bukan hanya cacing ol tapi cacing bercahaya! Setiap tahun beribu-ribu pelancong datang ke sini untuk melihat cacing cahaya terkenal yang menyusuri siling-sarang gua-gua yang berhampiran.

Perkara yang menarik tentang cacing cahaya adalah bahawa mereka tidak benar-benar cacing sama sekali. Mereka sebenarnya terbang larva yang memancarkan sinar mentol yang bersinar dari dalam gua seperti malam berbintang, menyalakan langit-langit. Jadi, mengapa mereka bercahaya jika mereka tidak bercahaya cacing? Nah, itu sebenarnya sisa dan sial mereka yang bersinar. Larva membangunkan cahaya ini untuk menarik mangsa ke dalam benang mereka yang melekat dengan membuat mangsa percaya di luar rumah. Sejak siling gua kelihatan seperti malam berbintang, mangsa akan cuba terbang ke atas dan akhirnya tersekat di helai larva. Larva yang lapar kemudian akan memakan mangsa mereka.

Walaupun larva terbang bercahaya mungkin tidak terdengar seperti aktiviti yang menakjubkan, seperti yang anda dapat lihat dari foto-foto itu masih sangat menawan dan cantik.

Gua ditemui pada akhir abad ke-19 oleh ketua Maori tempatan. Mereka dibuka kepada orang ramai tidak lama kemudian, dengan Maori tempatan bertindak sebagai pemandu. Walaupun gua diambil alih oleh kerajaan selama bertahun-tahun, mereka akhirnya kembali ke Maori. Sebenarnya, ramai pekerja zaman sekarang adalah keturunan pengasas asal gua. Gua Ruakuri, khususnya, mempunyai hubungan penting dengan tradisi rohani Maori.

Hari ini, lebih daripada setengah juta orang melawat gua setiap tahun. Industri besar telah membina untuk membantu orang melawat gua-gua worm cacing Waitomo, dengan banyak pilihan yang tersedia bergantung pada apa yang ingin anda lakukan. Terdapat tiga-jam perjalanan air tawar hitam, perjalanan lima jam yang termasuk abseiling dan mendaki, atau jika anda suka dengan mudah, bot melalui gua yang lebih besar.

Pengalaman Cacing Saya di Gua Waitomo

Bangun pagi, kumpulan saya menuju ke air sejuk di gua Ruakuri. Kami menunaikan dan mengamalkan melompat ke dalam tiub dalaman yang kami akan menunggang melalui gua-gua. Saya tidak gembira kerana saya terpaksa melompat tidak satu, tetapi dua air terjun kecil. Lebih buruk lagi, ini perlu dilakukan ke belakang supaya saya dapat mendarat di dalam tiub saya. Air terjun hanya satu atau dua meter tinggi, tetapi saya sangat membenci ketinggian. Namun pada masa itu, menyedari wetsuit tidak membuat anda kering tetapi hanya basah, saya mendapati sesuatu yang saya benci lebih.

Setelah latihan kami, kami, orang ramai yang memakai pakaian basah, memakai boot, memakai topi keledar helmet, menuju ke destinasi kami. Selepas berjalan kaki singkat di dalam hutan, kami memasuki dominasi cacing cahaya dan diberi tutorial cepat tentang bagaimana beberapa jam akan datang. Malangnya, rasanya seperti tutorial berlangsung lebih lama daripada perjalanan jauh dari cahaya, dikelilingi oleh kegelapan dan keriuhan air yang bergegas, jam-jam seolah-olah berlalu dalam beberapa minit. Sama seperti saya menyesuaikan diri dengan pengalaman, hujung terowong itu datang dan kami berada di bahagian atas lagi.

Tetapi pengalaman di antara adalah luar biasa. Selepas arahan kami, kami mula turun ke dalam gua. Kami berjalan melalui bukaan dan terowong yang ketat dan mengalir melalui air yang bergerak pantas dan sangat sejuk. Kadang-kadang air adalah buku lali dalam, masa yang lain tinggi dada. Akhirnya, kami sampai pada pencapaian pertama: air terjun # 1. Saya jumpa air terjun dengan ganjaran. Kumpulan saya, mengetahui ketakutan saya, menggalakkan saya untuk pergi dahulu, tetapi itu tidak akan berlaku. Saya pergi ketiga. Ketakutan saya ialah saya tidak akan melompat cukup jauh untuk membersihkan batu. Saya tidak melompat cukup jauh. Ketika tiub saya mendarat di dalam air, kaki saya ringan menyentuh batu bawah.

Dari sana, ia adalah pelayaran mudah melalui gua, di mana di atas anda, anda mula melihat cacing cahaya seperti bintang-bintang di langit. Mereka kelihatan tidak terhad. Ia mengingatkan saya tentang zaman kanak-kanak saya apabila saya digunakan untuk meletakkan pelekat kosmos yang bercahaya-gelap di atas siling saya dan menatapnya semasa mereka menyalakan bilik saya.

Tetapi cabaran terbesar hari ini berlaku: air terjun # 2. Air terjun ini jauh lebih tinggi daripada yang pertama, dan bagi saya, ia juga mungkin Niagara Falls. Saya perlu membuat semua orang mengira dua kali sebelum saya bersedia untuk melompat. Menutup mata saya, saya melompat, dan kali ini saya melompat cukup jauh. Tetapi saya membenci setiap minit. Saya masih lebih suka mempunyai kakiku di atas tanah.

Namun dari sini sampai akhir ia berjalan lancar ... atau tiub dalam kes ini. Selebihnya adalah semua cacing cahaya. Bersandar di tiub saya, saya mengapungkan sungai, mengagumi keindahan persembahan cahaya dan ketenangan di sekeliling saya. Tetapi hujung terowong itu datang terlalu cepat, dan saya dibiarkan mahu kembali dan menatap ke atas hanya sedikit lagi.

Saya dapat melihat mengapa gua cacing cahaya adalah salah satu tarikan pelancong terbesar di New Zealand. Mereka cantik. Gua-gua ini aman. Secara keseluruhannya, pengalaman yang luar biasa. Tiga jam kelihatan terlalu pendek, tetapi lima jam mungkin terlalu lama. Saya akan kembali melihat cacing cahaya lagi, dan, sama ada anda menggosok, tiub, atau hanya pelayaran dalam bot, cacing cahaya tidak boleh dilepaskan.

Cara Melawat Gua Cacing Waitomo Cahaya

Waitomo adalah 200km selatan Auckland. Dengan kereta, kira-kira dua setengah jam memandu, manakala dengan bas ia lebih dekat dengan 3 jam. Mengharapkan untuk membayar sekitar 35 NZD untuk tiket bas sehala dari Auckland. Bas dari Rotorua akan dikenakan biaya sekitar 35 NZD setiap jalan.

Sebaik sahaja anda tiba di Waitomo, berikut adalah beberapa syarikat yang dicadangkan untuk melawat gua cirit-birit dengan:

• Black Water Rafting (syarikat yang saya pergi bersama)
  • Spellbound
  • Caveworld

Harga akan berbeza-beza bergantung kepada syarikat dan masa tahun tetapi, secara amnya, tiub air adalah 145 NZD setiap orang, tiub dan abseiling adalah 250 NZD setiap orang, dan menaiki bot mudah ialah 51 NZD setiap orang.

Walaupun gua glowworm di Waitamo bukanlah aktiviti yang murah, mereka pastinya satu yang harus anda lakukan. Anda tidak akan menyesal!

Tempah Perjalanan Anda ke Waitomo: Tips dan Trik Logistik

Tempah Penerbangan Anda
Cari penerbangan paling murah ke Waitomo dengan menggunakan Skyscanner atau Massondo. Mereka adalah dua enjin carian kegemaran saya. Mulakan dengan Momondo.

Tempah Penginapan Anda
Anda boleh menempah asrama anda di Waitomo dengan Hostelworld. Jika anda ingin tinggal di tempat lain, gunakan Booking.com kerana mereka secara konsisten mengembalikan kadar yang paling murah. (Inilah bukti.)

Jangan Lupakan Insurans Perjalanan
Insurans perjalanan akan melindungi anda daripada penyakit, kecederaan, kecurian dan pembatalan. Saya tidak pernah pergi dalam perjalanan tanpa ia. Saya telah menggunakan Nomads Dunia selama sepuluh tahun. Anda juga perlu.

Perlu Beberapa Gear?
Lihat laman sumber kami untuk syarikat terbaik untuk digunakan!

Mahu Maklumat Lanjut mengenai Waitomo?
Pastikan anda melawat panduan destinasi kami yang mantap di Washington, D.C. untuk mendapatkan lebih banyak perancangan!

Kredit foto: 1, 2, 4

Tonton video itu: LUAR BIASA ! Ribuan Cacing Bercahaya Di Gua Waitomo, Selandia Baru, Mirip Film Avatar. Fakta Unik (Ogos 2019).