Kisah Perjalanan

Bagaimana TIDAK Untuk Biarkan Kebimbangan Hentikan Anda Dari Perjalanan

Dikemaskini: 10/30/2018 | 30 Oktober, 2018

Ketika saya masih muda, saya sangat janggal. Saya biasa mengalami kecemasan apabila saya bercakap dengan orang yang tidak dikenali. Pelancongan memaksa saya untuk menyelesaikannya dan menjadi apa yang disebut sebagai "ekstrovert belajar." Ia tenggelam atau berenang di jalan raya dan, kerana saya ingin melakukan perjalanan dan berada di jalan raya, saya memutuskan untuk berenang. Saya terpaksa belajar bagaimana bercakap dengan orang jika saya tidak mahu bersendirian.

Bagi ramai, ia adalah cabaran yang lebih sukar. Ramai orang takut untuk melakukan perjalanan dan mengalami kecemasan perjalanan. Rakan saya Lauren of Never Ending Footsteps mengalami serangan panik yang buruk ketika dia masih muda sehingga dia hampir tidak meninggalkan rumah, mengembangkan gangguan makan, dan tidak pernah mengambil pengangkutan awam.

Hari ini, Lauren menulis dengan mendalam tentang serangan panik dan perjalanan kegelisahan, bagaimana perjalanan membantu dia mengatasinya, dan apa yang orang lain boleh lakukan untuk mengatasi ketakutan mereka dan mengembara dunia.

Saya berusia 16 tahun ketika saya mengalami serangan panik pertama saya. Saya fikir saya akan mati. Saya terkena peluh dalam beberapa saat, saya mempunyai pin dan jarum di mana-mana, dada saya ketat, dan lengan kiri saya terasa sedih dengan cara yang meyakinkan saya bahawa saya mengalami serangan jantung.

Serangan panik ini akan memegang hidup saya - saya mempunyai sebanyak sepuluh hari. Saya membangunkan gangguan makan dan tidak dapat meninggalkan rumah saya selama berbulan-bulan.

Saya tidak bersendirian - 18% daripada penduduk di Amerika Syarikat mengalami gangguan kecemasan, dengan sekitar seperempat kes ini dikelaskan sebagai teruk. Lebih kurang 40% daripada pesakit kecemasan menerima rawatan untuk gangguan mereka.

Saya tidak mencari rawatan sama ada. Sebaliknya, saya membuat keputusan untuk melakukan perjalanan, dengan harapan bahawa saya akan menjadi orang yang yakin dan yakin yang saya inginkan dan berharap bahawa serangan panik di pantai di Thailand harus lebih baik daripada memiliki di rumah.

Keluarga dan rakan saya tidak bersetuju dan memberitahu saya bahawa perjalanan akan menjadi satu kesilapan besar. Mereka tidak fikir saya cukup kuat untuk menangani situasi yang tidak dikenali dan yakin saya akan pulang dalam masa seminggu. Dalam satu cara, kepercayaan mereka yang terlalu takut untuk perjalanan dan kekurangan iman mereka mendorong saya. Saya mahu membuktikan bahawa saya tidak lemah dan seperti yang mereka fikir saya berada.

Ketika saya pergi, kebimbangan perjalanan saya telah bertambah baik, tetapi saya masih mengalami serangan panik di mana saja dari sekali sebulan hingga beberapa kali sehari. Dalam empat tahun saya berada di jalan raya, walaupun, saya dapat mengira bilangan serangan yang saya hadapi di dua tangan. Walaupun semua orang memberitahu saya, perjalanan boleh sebenarnya membantu anda mengatasi kebimbangan anda.

Tetapi bagaimana anda benar-benar bekerja dengan keberanian untuk pergi? Bagaimana anda menghadapi kecemasan di jalan? Dan bagaimanakah perjalanan sebenarnya membantu mengurangkan kebimbangan? Bagaimana hendak berhenti menjadi takut untuk melakukan perjalanan?

Langkah # 1: Berurusan dengan kecemasan sebelum perjalanan

Berikut adalah cara menenangkan fikiran anda, mengatasi kecemasan anda, dan dapatkan diri anda di jalan:

Ingatkan diri sendiri mengapa anda ingin melakukan perjalanan - Setiap kali anda berfikir tentang membatalkan perjalanan anda, gambaran diri anda di tempat yang paling anda ingin lawati dan beritahu diri anda bahawa anda perlu pergi ke sana dan melihat bagaimana keadaannya.

Bayangkan diri anda di tempat itu, menjalani kehidupan yang anda impikan, tanpa sebarang kebimbangan. Pengesahan positif ini akan menenangkan anda, dan melakukannya secara berulang-ulang membantu anda memahami idea bahawa anda boleh berjaya melakukan perjalanan ke dunia.

Bayangkan hidup anda setahun dari sekarang - Apa yang akan berlaku jika anda membuat keputusan untuk membatalkan perjalanan anda? Ia mungkin satu tahun dari sekarang, anda akan mendapati diri anda berfikir, Sial, saya mempunyai peluang untuk pergi dan saya tidak mengambilnya. Ia adalah ketakutan hidup dengan penyesalan yang memaksa saya untuk mengambil kesempatan dan meninggalkannya.

Cari komuniti - Terdapat beberapa forum di luar sana untuk penderita kebimbangan - kegemaran saya Tiada Panik Lebih - di mana anda boleh menyiarkan setiap kali anda bergelut dan menerima bantuan dan sokongan daripada ahli komuniti, serta menipu untuk membicarakan diri sendiri. Mengintegrasikan diri anda ke dalam komuniti seperti ini sebelum anda pergi, supaya jika kebimbangan memukul anda ketika anda berada di jalan raya, anda tidak akan merasa seperti anda sedang berjuang sendiri.

Secara cermat merancang beberapa hari pertama anda - Kegelisahan sering berpunca dari perasaan seperti anda tidak terkawal, jadi satu cara untuk menafikan ini adalah untuk merancang setiap terperinci hari pertama atau dua anda di jalan raya. Beberapa cadangan:

• Mencari peta dan foto terminal kedatangan lapangan terbang dan merancang laluan anda melalui bangunan.
  • Google apa yang perlu dilakukan jika bagasi anda hilang dan tulis satu set arahan untuk kemungkinan ini.
  • Merancang untuk mengambil teksi dari lapangan terbang ke penginapan anda supaya anda tidak perlu berurusan dengan pengangkutan yang tidak dikenali pada hari pertama anda.
  • Tuliskan senarai perkara yang anda ingin lakukan semasa anda di sana.

Dengan memberi tumpuan pada setiap langkah pada satu masa, anda boleh merasa seperti anda berada dalam kawalan, dan anda tidak akan takut dengan yang tidak dijangka.

Ingat, anda boleh pulang ke rumah - Jika anda mencuba untuk beberapa minggu dan menyedari perjalanan bukan untuk anda atau ini bukan masa yang tepat, anda boleh pulang ke rumah. Ia tidak bermakna anda kegagalan; ia bermakna anda mencuba sesuatu dan anda tidak menyukainya.

Langkah # 2: Berurusan dengan kebimbangan apabila anda melakukan perjalanan

Jika anda seperti saya, kebimbangan terbesar anda adalah mengenai bagaimana anda akan menghadapi jika anda mempunyai serangan panik di luar negara. Bagaimana jika ia berlaku di dalam bilik asrama atau - lebih teruk - apabila anda sedang dalam penerbangan dan tidak dapat melarikan diri? Anda harus berurusan dengan ketakutan ini - di atas muka pengembara yang tidak berani: tersesat, sakit, tidak berteman, dan tidak menikmatinya.

Saya masih mengalami serangan panik sekali-sekala di jalan raya, tetapi terdapat banyak cara untuk mengurangkan kebimbangan perjalanan:

Membentuk satu rutin - Perjalanan boleh menjadi stres dan membingungkan, dan sering kekurangan rutin yang meningkatkan risiko kebimbangan anda. Untuk berasa seperti anda mempunyai kawalan ke atas kehidupan anda, buat rutin supaya selalu ada bahagian dari hari anda apabila anda tahu apa yang akan berlaku.

Cuba letakkan penggera setiap pagi dan kemudian menuju ke jalan pagi. Walaupun lokasi berubah, perbuatan sederhana melakukan perkara yang sama pagi demi pagi memberi anda sesuatu yang diharapkan dan berharap. Begitu juga, anda boleh cuba memakan sandwic setiap hari untuk makan tengahari, atau makan malam pada waktu yang sama setiap malam. Anda juga boleh mengetepikan satu hari dalam seminggu sebagai "merawat hari," di mana anda pergi untuk urut dan pergi ke pawagam untuk menonton filem. Ini semua tentang kawalan, dan ini pemalar kecil membantu dengan itu.

Abaikan gerak hati anda - Hampir setiap artikel yang pernah saya baca tentang selamat di jalan raya memberitahu anda untuk mendengar intuisi anda. Masalah untuk penghidap kebimbangan adalah bahawa naluri anda akan selalu memberitahu anda sesuatu yang buruk akan selalu terjadi. Sekiranya saya memperhatikan gerak hati saya, saya jarang akan keluar dari rumah saya, tidak akan pernah pergi dalam perjalanan saya, dan tidak akan pernah menerima jemputan daripada rakan-rakan baru di jalan raya.

Tetapkan wang untuk hari-hari buruk - Semua orang suka menyimpan wang di jalan raya, tetapi memaksa diri anda sentiasa pergi untuk pilihan yang paling murah boleh menjejaskan kesihatan mental anda secara negatif. Menginap di bilik asrama malam demi malam, perjalanan bas panjang untuk menjimatkan beberapa dolar di sana sini - semuanya boleh menambah satu serangan panik yang besar. Saya cadangkan menyimpan beberapa ratus dolar untuk situasi ini.

Di Laos, saya mengalami 48 jam kehidupan saya yang paling tidak menyenangkan: ia melibatkan makan seekor lipas, tinggal di penginapan paling kotor yang saya lihat, menonton seorang wanita yang mati akibat malaria, duduk di sebelah wanita dan suaminya yang sakit selama beberapa jam terkunci di dalam rumah tamu seterusnya yang saya tinggal di, mempunyai lipas lain yang mengalir di wajah saya ketika saya tidur, dan sedang diserang secara seksual oleh seorang backpacker.

Saya berada di ambang rumah terbang, tetapi saya memutuskan untuk meniupkan kos perjalanan seminggu pada malam pemulihan. Saya telah menempah hotel ke hotel paling tinggi di bandar, saya menghabiskan sehari dalam tidur dan menonton filem, saya merawat diri dengan makanan yang mahal, dan saya mendapat manicure dan pedikur. Mengambil masa untuk diri saya membantu mengurangkan kebimbangan saya dan mendapatkan kembali keyakinan saya supaya saya dapat melakukan perjalanan semula.

Sudah tentu anda tidak akan pernah menjadi malang seperti saya di jalan raya, tetapi jika anda pernah mengalami sesuatu yang tertekan dan trauma, menempah diri anda ke bilik hotel yang mewah, merawat diri anda dengan perkhidmatan bilik, dan mandi panas yang panjang untuk berehat. Luangkan masa anda untuk membuat diri anda merasa baik.

Caranya ialah tidak membenarkan diri anda melakukannya terlalu lama. Apabila saya masuk ke dalam tabiat tinggal di dalam, ia boleh menjadi sukar untuk menarik diri saya keluar dari lubang saya dan mula menjelajah semula. Dalam kes-kes kecederaan, keletihan, atau kebimbangan, saya cadangkan menghabiskan tiga hari di dalam untuk pulih dan kemudian melakukan sesuatu yang menakutkan pada hari keempat. (Catatan: Perbatuan anda mungkin berbeza-beza, pilih masa yang sesuai untuk anda.)

Ingat nasib buruk sering boleh menjadi nasib baik - Setiap kali saya terpaksa berhadapan dengan nasib buruk ketika melakukan perjalanan, saya merasa tidak senang dan bahkan menganggap pulang ke rumah. Apa yang membantu saya dalam perjalanan mengubah cara saya melihat pengalaman yang tidak menyenangkan ini.

Kebimbangan membawa kepada pemikiran yang tidak masuk akal dan selamanya akan membimbangkan anda tentang senario terburuk. Kadang-kadang senario itu akan sebenarnya berlaku - dan anda akan terus hidup. Anda akan menyedari bahawa anda jauh lebih kuat daripada yang anda fikir, bahawa perkara yang paling anda sukai tidak semestinya sama buruk seperti yang anda harapkan dan anda dilengkapi dengan baik untuk menangani perkara yang salah.

Tinggalkan zon selesa anda - Pendedahan yang berulang kepada ketakutan anda lebih berjaya dalam merawat kecemasan daripada mengelakkan diri, dan cara terbaik untuk menaklukkan kecemasan adalah dengan melakukan satu perkara pada hari yang menakutkan anda. Perjalanan hebat untuk ini!

Sama ada ia memikirkan pengangkutan awam di bandar yang tidak dikenali atau menerima jemputan untuk bersiar-siar dengan tempatan, cuba melangkah keluar dari zon selesa anda dan melakukan sesuatu yang baru setiap hari.

Tetapi bagaimana jika semuanya baru dan menakutkan? Google! Saya tidak pernah berada di dalam bas sebelum saya pergi ke luar negara, jadi saya menghabiskan setengah jam meneliti bagaimana mereka bekerja dan apa yang anda sepatutnya katakan apabila anda melangkah di atas kapal. Ia membantu mengurangkan kebimbangan saya dan membuat saya merasa lebih berkebolehan.

Latihan menenangkan dan helah mudah juga bagus untuk membantu anda mendapatkan keyakinan untuk melangkah di luar zon selesa anda. Cuba bernafas selama lima saat dan keluar selama tujuh saat. Atau letakkan band elastik di sekitar pergelangan tangan anda dan snap ke kulit anda untuk memastikan anda terganggu. Sekiranya saya amat teruja dengan pengalaman baru, gabungan kedua-dua perkara ini membantu saya mengambil langkah itu ke dalam yang tidak diketahui.

Elakkan pencetus anda - Alkohol selalu membuat kerisauan saya lebih teruk, jadi saya cenderung untuk mengelakkannya ketika saya melakukan perjalanan. Sebelum anda pergi, buatlah senarai semua yang mencetuskan kebimbangan anda dan cuba meminimumkan pendedahan anda ke jalan tersebut. Tidak ramai yang menganggap teetotaling ketika mereka melakukan perjalanan, tetapi jika ia menghalang anda daripada mengalami serangan panik, itu berbaloi.

Jangan bandingkan pengalaman anda - Mudah untuk mengalahkan diri apabila melihat pengalaman perjalanan rakan-rakan anda atau membaca blog perjalanan yang penuh dengan gambar-gambar yang indah dan laporan perjalanan bercahaya. Ia boleh meningkatkan perasaan tidak mencukupi dan membuat anda merasa seolah-olah anda adalah satu-satunya orang yang menderita. Jika semua yang anda lihat adalah orang yang mempunyai masa yang paling luar biasa dalam kehidupan mereka, ia boleh membuatkan anda berasa seperti anda melakukan sesuatu yang salah atau tidak membuat sebahagian besar peluang anda diberikan. Jangan biarkan perasaan ini membawa kepada kebimbangan yang lebih.

Ingatkan diri anda bahawa setiap orang bekerja, sehingga anda sering tidak akan melihat sisi buruk perjalanan mereka. Jangan bandingkan diri anda dengan orang lain, kerana anda tidak pernah tahu siapa yang berjuang dengan kecemasan di belakang tabir.

Langkah # 3: Menghidupkan kebimbangan perjalanan saya menjadi positif

Menulis tentang kegelisahan saya di blog perjalanan saya adalah perkara terbaik yang pernah saya lakukan. Sehingga itu, saya tersembunyi dari tulisan saya, kerana tidak ada blogger lain yang membincangkan isu-isu kesihatan mental di khalayak ramai. Saya takut bahawa orang akan menilai saya jika saya menulis mengenai serangan panik yang saya hadapi di seluruh dunia - hampir seolah-olah ia adalah tanda bahawa saya adalah pengembara yang buruk atau saya tidak memanfaatkan peluang saya.

Sebaliknya, sebaliknya berlaku. Orang yang berkaitan dengan artikel saya dan berkongsi dengan saya kisah-kisah peribadi mereka dalam perjalanan dengan kegelisahan. Saya telah menerima beratus-ratus e-mel daripada orang-orang yang mengalami gangguan kecemasan tetapi memutuskan untuk melakukan perjalanan di dunia (dan berjaya!), Dan saya telah menerima beratus-ratus lagi dari orang yang bermimpi untuk melakukan perjalanan tetapi terlalu gugup untuk mengambil risiko.

Kisah saya tentang bagaimana kesilapan perjalanan saya membantu saya mengatasi kebimbangan walaupun mendapat perhatian seorang penerbit utama. Buku saya, Bagaimana Tidak Perjalanan Dunia, adalah mengenai keluar dari zon selesa anda tidak kira berapa banyak serangan panik yang membuang hidup anda. Ini mengenai menangani situasi yang tidak baik, belajar untuk menolak diri anda dari zon selesa anda, dan jatuh cinta dengan kehidupan di jalan raya.

******

Lima tahun lalu, saya duduk di rumah dan merancang perjalanan perjalanan impian saya di seluruh dunia. Saya tidak pernah benar-benar berfikir bahawa saya dapat bekerja keras untuk pergi.

Saya sangat takut untuk melakukan perjalanan.

Hari ini, saya berada di sebuah apartmen di Madrid, empat tahun dalam perjalanan saya, dengan 60 setem dalam pasport saya. Saya mempunyai dua serangan kecemasan dalam tempoh 12 bulan yang lalu.

Perjalanan telah menjadi satu perkara yang membantu saya menakluki kebimbangan saya daripada apa-apa lagi. Kadang-kadang ia benar-benar menakutkan saya, tetapi ia juga mencabar saya dengan memaksa saya untuk meninggalkan zon selesa saya dan menghiburkan saya dengan memberi saya kebebasan untuk melakukan apa sahaja yang saya inginkan bila-bila masa saya mahu. Gabungan ketiga-tiganya telah melakukan keajaiban untuk kesihatan mental saya.

Saya telah sampai ke titik di mana saya berjuang untuk memikirkan sesuatu yang akan membawa saya keluar dari zon selesa saya, dan saya telah membuktikan bahawa ia mungkin untuk mengembara dunia dengan gangguan kebimbangan yang melemahkan.

Lauren Juliff menjalankan laman web Never Ending Footsteps dan penulis buku baru-baru ini Bagaimana Tidak Untuk Mengembara Dunia: Pengembaraan Backpacker Prone Bencana. Saya menyelesaikannya awal minggu ini dan pasti akan mengesyorkannya sebagai membaca musim panas yang baik. Tetapi saya mungkin berat sebelah kerana Lauren adalah kawan saya jadi saya akan menambah bahawa saya memberikan buku kepada seorang gadis di lawatan Maghribi saya dan dia tidak meletakkannya. Dia suka dan sekarang dia bercakap tentang perjalanan solo sendiri! Saya fikir itu undi keyakinan yang besar!

Tempah Perjalanan Anda: Tips dan Trik Logistik

Tempah Penerbangan Anda
Perlukan penerbangan murah dengan Skyscanner atau Skyscanner? Mereka adalah dua enjin carian kegemaran saya kerana mereka mencari laman web dan syarikat penerbangan di seluruh dunia sehingga anda selalu tahu tidak ada batu yang tersisa.

Tempah Penginapan Anda
Jika anda ingin tinggal di tempat lain, gunakan Booking.com kerana mereka secara konsisten memulangkan kadar paling murah untuk rumah tumpangan dan hotel murah. Saya menggunakannya sepanjang masa. Anda boleh menempah asrama anda - jika anda mahu itu - dengan Hostelworld kerana mereka mempunyai inventori yang paling komprehensif.

Jangan Lupakan Insurans Perjalanan
Insurans perjalanan akan melindungi anda daripada penyakit, kecederaan, kecurian dan pembatalan. Perlindungan yang komprehensif sekiranya berlaku apa-apa. Saya tidak pernah pergi tanpa perjalanan kerana saya terpaksa menggunakannya berkali-kali pada masa lalu. Saya telah menggunakan Nomads Dunia selama sepuluh tahun. Syarikat kegemaran saya yang menawarkan perkhidmatan dan nilai terbaik ialah:

• Nomads Dunia (untuk semua orang di bawah 70)
  • Menginsuranskan Perjalanan Saya (untuk lebih daripada 70)

Mencari syarikat terbaik untuk menjimatkan wang?
Lihat laman sumber saya untuk syarikat terbaik yang digunakan apabila anda melancong! Saya menyenaraikan semua yang saya gunakan untuk menjimatkan wang ketika saya melakukan perjalanan - dan saya fikir akan membantu anda juga!

Tonton video itu: Thuppakki Full Movie. Vijay, Kajal Aggarwal, AR Murugadoss. Tupaki Movie (Ogos 2019).