Kisah Perjalanan

Bagaimana Keluarga ini 4 Mengembara Dunia pada $ 130 sehari

Sudah lama sejak kita mempunyai postingan blog mengenai perjalanan keluarga di laman web ini sehingga hari ini, saya teruja untuk memperkenalkan kepada anda Cliff dari Travel Family Live. Keluarganya yang berpusat di San Francisco menghabiskan masa sepuluh bulan untuk mengembara dunia pada waktu rehat kerjaya. Mereka homeschooled dan mendaftarkan anak-anak mereka di sekolah-sekolah di luar negara, menghabiskan masa dengan keluarga, melihat dunia, dan terikat sebagai keluarga. Dan, mereka berbuat demikian, dengan anggaran nomad ini terkesan. Hari ini, Cliff akan berkongsi bagaimana keluarganya melakukannya - dan nasihat untuk keluarga lain yang ingin melakukan pengembaraan dunia.
Impian saya untuk mengambil keluarga saya dalam lawatan dunia bermula di Nicaragua pada musim panas tahun 2012 dengan dua anak perempuan saya, yang berusia tiga tahun dan enam bulan pada masa itu. Kebanyakan orang fikir isteri saya dan saya gila untuk pergi ke Amerika Tengah dengan dua anak perempuan. Tetapi, selama tiga minggu, kami berehat di pantai di San Juan del Sur, menunggang kuda melalui kawasan pedesaan, dan berteduh di bandar Granada yang ramai.

Ia adalah pengalaman yang kami berikrar untuk mengulangi.

Selama beberapa tahun yang akan datang, kami pergi bersama-sama ke pelbagai destinasi, termasuk Puerto Rico, Peru, Argentina, dan Guatemala. Kami menikmati perjalanan singkat ini, tetapi semakin banyak perjalanan, semakin saya mahu pergi lebih lama - saya ingin perjalanan selama setahun di seluruh dunia.

Pada tahun 2015, impian itu menjadi kenyataan kerana kami menghabiskan 10 bulan dalam 10 negara.

Tetapi untuk membuatnya berlaku kita perlu kreatif dengan cara kita menyelamatkan dan menghabiskan wang kita.

Bagaimana Kami Menyimpan Wang dan Anggaran untuk Perjalanan kami

Keluarga saya tinggal di salah satu kawasan paling mahal di dunia: Silicon Valley di luar San Francisco, California. Harga perumahan sangat tinggi dan kos keseluruhan hidup lebih tinggi daripada kebanyakan bandaraya di Amerika Syarikat. Saya bekerja sebagai pengurus pemasaran dalam syarikat teknologi manakala isteri saya menjaga kedua-dua anak perempuan kami.

Selepas perjalanan kami di Nicaragua, kami memutuskan bahawa kami akan membuat perjalanan keluarga keutamaan dalam kehidupan kami. Dari Julai 2012 hingga Disember 2014, kami menyimpan lebih kurang $ 40,000 USD, yang bersamaan dengan $ 1,333 USD sebulan. Menyelamatkan wang itu dengan satu gaji di salah satu kawasan paling mahal di dunia tidak mudah. Ia mengambil beberapa kemahiran menyelamatkan yang licik, tapi inilah yang kami lakukan:

• Saya bekerja secara bebas. Saya mendapat wang tambahan untuk kerja-kerja projek pemasaran jangka pendek, sebagai tambahan kepada pekerjaan sepenuh masa saya. Sekarang dengan ekonomi giginya yang bertentangan, terdapat banyak pilihan hebat untuk mendapatkan wang tambahan, termasuk Uber, Lyft, dan Wonolo.
  • Kami membiayai semula gadai janji kami. Dengan kadar faedah yang lebih rendah untuk gadai janji rumah kami, kami menyimpan lebih dari $ 500 USD setiap bulan.
  • Saya mengurangkan 401 (k) dan 529 sumbangan saya. Daripada meletakkan semua simpanan saya ke akaun persaraan saya dan akaun pendidikan anak perempuan saya, saya memutuskan untuk memperuntukkan kira-kira $ 500 USD sebulan kepada dana perjalanan kami.
  • Kami mengurangkan perbelanjaan kami. Kami memasak makanan yang paling banyak, membungkus bajet makanan kami pada $ 1,000 USD sebulan. Kami juga berhenti membeli elektronik, pakaian, dan mainan yang tidak perlu, yang membataskan perbelanjaan budi bicara kami kepada $ 500 USD sebulan.

Dengan memperoleh lebih banyak, perbelanjaan kurang, dan mengagihkan sebahagian simpanan saya untuk perjalanan, bajet perjalanan kami secara beransur-ansur meningkat ke titik di mana kami merasa cukup selesa untuk meluangkan masa untuk melakukan perjalanan ke dunia.

Tetapi untuk perjalanan ini ke benar-benar membuat kewangan, kita perlu melakukan sesuatu mengenai rumah kita semasa kita berada jauh. Kami melakukan ini dengan menyewa rumah kami dengan keluarga yang dijumpai melalui Craigslist. Syukurlah, kawasan ini adalah permintaan dan selepas menyumbang gadai janji, insurans, dan cukai kami, kami membuat $ 500 USD sebulan keuntungan daripada penyewa, yang membantu dalam dana perjalanan kami.

Di samping itu, kami menjual SUV kami, yang menamatkan pembayaran pinjaman kami sebanyak $ 700 USD sebulan. Kami juga menjual semua perabot kami dan kira-kira 80% daripada kami elektronik, pakaian, kasut, dan mainan melalui Craigslist dan beberapa kumpulan Facebook tempatan. Secara keseluruhan, kami membuat kira-kira $ 5,000 USD dari jualan ini.

Dengan kira-kira $ 10,000 USD tambahan dari pembayaran sewa dan menjual barangan kami dan $ 40,000 USD dalam simpanan, kami membuat anggaran $ 50,000 USD untuk perjalanan kami. Kami tahu kami terpaksa membuat wang kami sejauh mungkin dengan menjadi lebih bijak dengan cara kami menyelamatkan dan membelanjakannya dalam perjalanan.

Untuk maklumat lanjut tentang bagaimana anda boleh menyimpan wang untuk perjalanan anda sendiri, klik di sini.

Berapa Banyak yang Kami Digunakan

Berikut adalah senarai beberapa perbelanjaan perjalanan kami setiap negara yang dikunjungi. (Kemudian, saya akan menerangkan dengan lebih terperinci tentang bagaimana kami berjaya melakukannya.) Dengan maklumat ini, saya harap anda sedar bahawa perjalanan keluarga yang luas di seluruh dunia boleh menjadi berpatutan dan realistik. Apa yang anda perlukan adalah keingintahuan untuk meneroka dunia, fleksibiliti, dan sedikit kemahiran penganggaran.

Honolulu, Hawaii

• Tempoh: 1 bulan
  • Penginapan: Percuma, tinggal di tempat ibuku
  • Pengangkutan: $ 800 USD
  • Penerbangan: $ 2,400 USD
  • Jumlah: $ 6,000 USD

Phuket, Thailand

• Tempoh: 3 bulan
  • Penginapan: $ 2,000 USD ($ 667 sebulan untuk apartmen satu bilik)
  • Pengangkutan: $ 400 USD ($ 133 sebulan)
  • Sekolah: $ 2,100 USD ($ 350 sebulan setiap anak)
  • Pelanjutan visa: jumlah $ 200 USD

Hangzhou, China

• Tempoh: Kira-kira 2 bulan
  • Penginapan: Percuma, tinggal di tempat ibu bapa saya
  • Sekolah: $ 400 USD jumlah selama 2 bulan ($ 100 sebulan setiap anak)
  • Jumlah: $ 2,500 USD

Eropah - Itali, Sepanyol, Perancis, Belgium, Jerman, Belanda

• Tempoh: 2.5 bulan
  • Penginapan: kira-kira $ 5,200 USD (purata $ 71 / malam) selama 73 malam
  • Makanan: $ 3,500 USD (purata $ 47 setiap hari)
  • Aktiviti membeli-belah dan riadah: $ 1,500 USD (purata $ 20 setiap hari)
  • Sekolah: $ 800 USD selama 4 minggu di Barcelona ($ 400 sebulan setiap anak)
  • Penerbangan dan pengangkutan: $ 5,000 USD
  • Jumlah: $ 16,000 USD

Hong Kong

• Tempoh: 3 hari
  • Penginapan: Percuma, tinggal di tempat rakan-rakan
  • Penerbangan: Persinggahan percuma di Hong Kong dalam perjalanan pulang ke Hangzhou dari Eropah
  • Jumlah: $ 300 USD

Hangzhou, China

• Tempoh: Kira-kira 2 bulan
  • Penginapan: Percuma, tinggal di tempat ibu bapa saya
  • Jumlah: $ 2,500 USD

Penerbangan ke Bay, $ 2,000 USD

Bacaan Lanjut: Lihat pecahan bagaimana kami membelanjakan wang kami di Eropah.
Pecahan mengikut Jenis Perbelanjaan

• Penerbangan: $ 9,000 USD
  • Pengangkutan lain: $ 2,000 USD
  • Penginapan: $ 7,500 USD
  • Sekolah: $ 3,300 USD
  • Aktiviti makanan, membeli-belah, dan rekreasi: $ 17,750 USD

JUMLAH TANAH: $ 39,550

Untuk mendapatkan gambaran tentang berapa banyak kos destinasi impian anda, semak panduan perjalanan percuma ini.

Bagaimana Kami Menyelamatkan Wang Semasa Perjalanan Kami

Agar belanjawan perjalanan kami untuk tempoh 10 bulan yang lepas, kami terpaksa menjadi cekap dengan cara kami membelanjakan wang kami. Kami melakukan ini dalam beberapa cara:

• Kami menggunakan selebaran kerap kami. Secara keseluruhannya, saya menggunakan 250,000 batu untuk tiket pesawat percuma di syarikat penerbangan Star Alliance di perjalanan ini: 100,000 dari batu itu datang dari bonus pendaftaran untuk kad kredit Chase Sapphire Preferred untuk kedua-dua isteri saya dan saya sendiri. Selepas $ 4,000 dibelanjakan untuk setiap kad, kami telah menerima bonus pendaftaran sebanyak 50,000 mata, yang telah ditukar 1: 1 untuk Star Alliance miles. Ini adalah pilihan kad kredit perjalanan kami kerana tidak ada yuran transaksi asing. Satu lagi 100,000 daripadanya datang dari pengumpulan batu melalui penerbangan yang diterbangkan oleh kami semua pada tahun-tahun sebelumnya. Baki 50,000 batu datang melalui pengeluaran pada kad selama dua tahun. Tapak yang hebat yang saya gunakan adalah The Points Guy dan Matt mempunyai buku yang hebat mengenai subjek itu juga.
  • Kami membeli penerbangan murah. Untuk penerbangan yang dibayar sepenuhnya, saya menggunakan laman perbandingan perjalanan seperti Penerbangan dan Kayak Google untuk mencari harga terbaik. Di Asia dan Eropah, terdapat banyak syarikat penerbangan bajet yang membuat penerbangan ekonomi, jadi penerbangan itu tidak mengambil sebahagian besar bajet perjalanan kami. Sebagai contoh, untuk semua empat daripada kami, penerbangan sehala dari Venice ke Barcelona adalah $ 420 USD pada Vueling Airlines dan penerbangan pulang dari Phuket ke Kuala Lumpur adalah $ 435 USD.
  • Kami tinggal di tempat ibu bapa kami. Selama kira-kira 45% dari masa kita jauh dari rumah, kita tinggal bersama ibu saya di Honolulu, Hawaii, dan isteri saya di Hangzhou, China. Bukan sahaja kami menghabiskan masa yang berkualiti dengan keluarga kami, tetapi kami juga menyimpan sejumlah besar wang untuk penginapan. Walaupun keadaan kita unik kerana kita mempunyai ibu bapa di berbagai belahan dunia, terdapat pilihan yang bagus untuk perumahan percuma, termasuk laman web seperti Couchsurfing, Servas, Club Hospitality, dan peluang rumah. Ia tidak semudah apa yang kita ada tetapi ia masih berfungsi dan adalah pilihan keluarga boleh digunakan!
  • Kami menyewa pangsapuri Airbnb. Terutamanya di Eropah, di mana kos penginapan boleh mahal, kami menginap di pangsapuri yang dilengkapi dari studio di Paris ke apartmen dua bilik di Barcelona dengan purata $ 71 USD / malam. Kos penginapan kami jauh lebih murah daripada jika kami menginap di hotel. (Jika anda baru untuk Airbnb, dapatkan $ 35 dari penginapan pertama anda!)
  • Kami melakukan aktiviti percuma. Terdapat banyak aktiviti percuma untuk kanak-kanak di luar negara, termasuk pergi ke pantai, taman, pasar, pusat membeli-belah, gereja, dan festival luaran. Malah untuk bandar-bandar mahal seperti Rom dan Barcelona, ​​selalu ada perkara-perkara percuma. Sebagai contoh, setelah membaca artikel dalam National Geographic, kami pergi ke Muzium Picasso di Barcelona pada hari Ahad yang percuma, dan kami berjalan mengelilingi Gothic Quarter of Barcelona untuk menonton pelbagai artis jalanan.
  • Kami mengurangkan kos pengangkutan kami. Di Phuket, kami menyewa moped (untuk semua empat daripada kita) untuk $ 133 USD sebulan. Di China, kami mengambil teksi murah atau menaiki bas. Di Eropah, kami menaiki kereta bawah tanah atau bas, yang tidak mahal (contohnya, $ 1 USD setiap perjalanan bas di Florence dan Barcelona). Dengan mengambil pengangkutan awam atau berjalan dengan lancar, kami terus mengurangkan kos pengangkutan harian.
  • Kami memasak kebanyakan makanan. Dengan dapur di tempat ibu bapa kami atau pangsapuri Airbnb kami, kami makan sebahagian besar makanan kami di rumah, terutama di Eropah. Apabila kami makan di restoran, kami makan semata-mata atau di bufet makan tengah hari yang murah (mis., $ 10 USD untuk bufet makan tengah hari di Florence). Di Asia, makan di restoran agak murah, jadi kami tidak perlu memasak di rumah.

Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk menjimatkan wang semasa anda berada di jalan raya, klik di sini.

**** Perjalanan keluarga boleh menjadi stres, dengan semua perancangan, pergerakan, logistik, zon waktu baru, bahasa baru, makanan yang berbeza, dan menjaga anak-anak. Ia tidak pernah bercuti dengan kanak-kanak, kerana majoriti masa dan tenaga anda akan digunakan untuk menjaga mereka.

Tetapi perjalanan keluarga juga sangat bermanfaat.

Apabila anda bepergian bersama, anda mengumpul kenangan dan membina ikatan keluarga anda melalui pengalaman bersama di negara yang berlainan, berinteraksi dengan orang yang berlainan, bercakap bahasa yang berbeza, dan makan makanan yang berlainan. Dengan keluar dari zon selesa anda dan mengembara di dunia, anda membenarkan keluarga anda belajar dan berkembang dengan cara yang tidak boleh berlaku di rumah.

Salah satu kenangan paling hangat saya (dan terdapat banyak) datang ketika kami tinggal di Barcelona, ​​Sepanyol. Kami menjumpai prasekolah tiga bahasa (Inggeris, Sepanyol, dan Jerman) yang membenarkan anak-anak perempuan kami mendaftar untuk sepanjang tempoh penginapan kami di Barcelona. Mereka menjadi tenggelam dalam budaya dan bahasa Sepanyol, membuat kawan-kawan tempatan, dan pergi banyak lawatan lapangan. Adalah menakjubkan menonton mereka belajar untuk berinteraksi dengan penduduk tempatan, belajar budaya, dan berkembang sebagai orang. Mereka membangunkan pemahaman budaya yang mungkin tidak mungkin jika kita tinggal di rumah. Saya tahu ini adalah satu pengalaman positif yang akan kekal bersama mereka selama-lamanya.

Sama ada untuk tiga minggu semasa rehat musim sejuk, tiga bulan pada musim panas, atau satu tahun penuh, perjalanan keluarga bajet adalah mungkin. Melayari 10 negara dalam 10 bulan dengan keluarga saya adalah pengalaman pembelajaran yang hebat dan impian menjadi kenyataan. Walaupun semua sakit kepala, demam, sakit perut, hari-hari panas, barang-barang yang hilang, keadaan yang mengecewakan, dan segala yang kami lalui sepanjang perjalanan kami, semuanya berbaloi dan kami semakin dekat bersama sebagai keluarga.

Dan tidak ada perasaan yang lebih baik daripada itu sebagai ibu bapa.

Cliff Hsia adalah penulis, suami, dan bapa yang bertekad menjalani kehidupan yang lebih baik daripada biasa dengan perjalanan dunia, dengan perlahan dan sengaja, bersama isterinya dan dua anak perempuan. Beliau menulis mengenai perjalanan, keibubapaan, dan reka bentuk gaya hidup di blognya di Perjalanan Keluarga Langsung. Berhubung dengannya Facebook dan Twitter.

Tonton video itu: Pablo Escobar el terror,DOCUMENTALES,NARCOS,CHAPO GUZMAN (November 2019).