Kisah Perjalanan

Jungle Trekking dengan Lintah di Khao Sok

Dikemaskini: 07/07/18 | 7 Julai, 2018

Terletak di selatan Thailand, Khao Sok National Park sentiasa mengadakan imaginasi saya. Ia sentiasa dinilai sebagai salah satu taman terbaik di Thailand, dengan trekking, perkhemahan, batu kapur karsts, sungai sejuk, dan tasik yang indah. Sejak saya telah datang ke Thailand, saya telah cuba untuk melawat Khao Sok, tetapi jalan itu membongkok dengan cara misterius, dan untuk satu sebab atau yang lain, saya tidak pernah mampu melakukannya.

Tetapi kali ini, saya menggunakan rakan-rakan melawat saya dan tugas saya sebagai "pemandu pelancong" sebagai alasan yang saya perlukan untuk akhirnya mendorong diri saya ke taman ini. Dan saya gembira saya lakukan - saya telah banyak taman negara yang indah di Thailand, tetapi ini adalah salah satu yang terbaik.

Saya menghabiskan tiga hari dikelilingi oleh hutan, haiwan, dan udara yang sejuk. Kemuncak perjalanan saya adalah perjalanan hutan seharian yang saya ambil. Bermula lewat pada waktu pagi (9:30), rakan-rakan saya dan saya bertemu panduan kami, membeli tiket masuk taman kami, dan memandu ke hujung taman. Daripada menggandakan semula laluan utama, kami akan meneroka jejak lain, mendaki 400 meter untuk melihat beberapa bunga gergasi, menuju ke arah air terjun, makan tengahari, dan kemudian berjalan kembali ke pintu masuk taman utama.

Semuanya kelihatan cukup mudah. Saya membayangkan jejak yang dipakai dengan baik dan kenaikan hari yang agak berat. Kami melakukan 11 km di dalam hutan, jadi ia tidak akan berjalan kaki, tetapi saya tidak menjangkakan bahawa perjalanan ini akan menjadi satu cabaran, terutama sejak separuh terakhir berada di jalan utama taman.

Saya salah.

Sangat salah.

Kenaikan ini menimbulkan tekanan, mencabar, lintah, dan menggembirakan pada masa yang sama.

Ia bermula dengan mudah - kami mendaki 400 meter untuk melawat bunga parasit gergasi, yang melekatkan diri pada tanaman anggur, kemudian sapukan kehidupan dari mereka untuk berkembang. Selepas sembilan bulan, mereka berbunga, menyemburkan benih mereka di seluruh hutan, dan mati dalam masa empat hari. Walau bagaimanapun, semasa mekar, bunga-bunga adalah penglihatan untuk dilihat.

Kenaikan ke puncak tidak terlalu sukar. Jejak itu dipakai dengan baik dan mempunyai pemandangan menakjubkan dari mana untuk melihat hutan di sekelilingnya, dan saya tidak memecahkan banyak peluh. Di tengah jalan, kami dapat melihat sekumpulan burung galak yang melangkah ke puncak pohon. Gibbons di Khao Sok jarang dilihat, jadi agak luar biasa, terutama kerana saya suka monyet, walaupun mereka bergerak terlalu cepat untuk diambil gambar. Pada ketika saya mengklik kamera saya, mereka telah berpindah, jadi bukannya menangkap gambar dengan sia-sia, saya hanya melihat mereka dalam kemuliaan mereka.

Ketika kami sampai ke puncak, pemandu kami memberitahu kami akan naik ke air terjun. Saya menganggap dia bermaksud kita akan menuju jejak lain.

Sekali lagi, saya salah.

Jejak kami telah dibuka di bahagian atas air terjun dan pemandu kami memandang kami. "Baiklah, kami akan makan tengahari, tetapi pertama-tama kami harus turun. Ia tidak akan menjadi masalah. Kami ada tali, dan saya pergi dahulu. "

Rakan-rakan saya dan saya saling memandang satu sama lain. Untuk sampai ke pangkal air terjun, kita perlu memeluk Indiana Jones dalaman kita untuk merapatkan sampingan. Seperti yang anda ketahui, ketinggian membuat saya sangat tidak selesa, dan saya memilih untuk pergi ke tahap yang terakhir ketika saya bekerja keras untuk tidak melihat ke bawah.

Walau bagaimanapun, kami tidak mengalami terlalu banyak kejatuhan yang curam, dan tidak lama lagi saya bersaing untuk memimpin jalan. Kami akan rappel tali. Apabila tidak ada tali untuk menuntun kita, kita menembusi sisi batu air terjun, memegang ubi-uban ketika kami menuju ke pangkalan.

Tapi air terjun bukanlah yang terburuk. Selepas makan tengahari, kami terpaksa berjalan menuruni bukit, mengikuti sungai, yang agak mudah. Berjalan di sepanjang ranjang sungai biasanya bukan satu cabaran, tetapi tidak di sini. Tidak ada jejak atau laluan mudah. Kadang-kadang kita terpaksa berjalan di atas batu-batu besar, basah, memanjat tebing sempit, atau menurunkan anggur lagi ketika sungai menjadi tidak dapat dilalui.

Dan lintah hanya menjadikannya lebih buruk. Pada saat saya keluar dari Khao Sok, saya telah mengambil tujuh lintah dari kaki saya, dan beberapa orang pun menemui lengan saya. Nasib baik, tidak seperti lintah di utara Thailand, kebanyakan lintah ini kecil dan mudah dimakan. Malangnya, kawan saya tidak menyedarinya hingga akhirnya, yang kemudiannya membesarkannya, meninggalkan bekas luka di kakinya.

Selepas sungai dan penyingkiran lintah berikutnya (petunjuk Air Akuatik lelucon), kami berada di peregangan rumah - kini berjalan mudah melalui hutan buluh kembali ke pintu masuk taman. Dalam perjalanan keluar dari taman, kami diberi perpisahan oleh pasukan monyet lain. Ini bukan gumpalan (saya lupa nama mereka yang sesuai), tetapi mereka melompat seketika, bermain di pokok-pokok, dan memberi kami satu perkara yang menarik untuk diingat.

Apabila semuanya dikatakan dan dilakukan, kenaikan kami telah berlangsung lebih kurang lapan jam. Kembali di rumah tamu saya, saya mengambil mandi yang paling hangat dalam hidup saya, membersihkan diri saya yang bersih, dan runtuh di atas katil saya.

Walaupun memenatkan, perjalanan hutan ini adalah yang paling menarik dalam ingatan baru-baru ini. Saya meninggalkan Khao Sok dengan rasa ketamakan. Di sini kekurangan orang dan laluan membolehkan anda merasa seolah-olah anda menjelajah hutan untuk kali pertama. Saya suka detik-detik ketika anda melakukan perjalanan yang membuat anda merasa seolah-olah anda telah menemui permata yang tersembunyi. Seolah-olah anda telah menemui tempat atau tempat yang lama dilupakan oleh manusia. Itu tidak mungkin berlaku, tetapi rasa kehebatan, pengembaraan, dan penerokaan yang mendorong saya ke perjalanan saya.

Dan di Khao Sok, ia hanya saya, hutan, dan pengembaraan itu.

Tetapi saya boleh lakukan tanpa lintah.

Logistik

• Anda boleh ke taman melalui Surant Thani atau Phuket. Kebanyakan hotel akan menawarkan pengangkutan peribadi untuk 2,000 baht, walaupun anda boleh menyewa teksi dari Surant Thani untuk sekitar 1,700 baht dan dari Phuket untuk 2,800 baht. Jika anda bersama sekumpulan empat, ini boleh menjadi masalah kerana ia lebih cepat dan lebih mudah.
  • Sekiranya anda pergi dengan bas awam, bas mini adalah 240 baht dari bandar Surant Thani dan 320 baht dari Phuket. Ia akan menurunkan anda di jalan utama menuju taman. Anda perlu berjalan sepanjang perjalanan.
  • Bayaran masuk taman adalah 300 baht.
  • Mengemudi panduan dari salah satu pengendali pelancongan atau rumah tumpangan (sangat disyorkan kerana kekurangan laluan yang ditanda) kos 600 baht untuk setengah hari dan 1,200 baht untuk hari penuh. Mendaki malam adalah 600 baht untuk 6 petang hingga 9 malam.
  • Terdapat hanya satu ATM di bandar.
  • Anda boleh menemui rumah tamu murah untuk 300 baht setiap malam dengan penginapan yang sangat asas dan pancuran mandian sejuk. Bilik-bilik menjadi lebih baik pada sekitar 600 baht setiap malam dan mewah sekitar 1,400 baht setiap malam. Khemah boleh disewa dari 250 baht untuk 2 orang atau 300 baht untuk 4 orang. Aksesori kos setiap orang; bantal 10 baht, selimut 10 baht, beg tidur 30 baht, lembaran 20 baht.

Dapatkan Panduan Belanjawan Dalam-Tengah ke Thailand!

Buku panduan terperinci, 170+ halaman dibuat untuk pelancong bajet seperti anda! Ia memotong bulu yang terdapat dalam buku panduan lain dan langsung ke maklumat praktikal yang anda perlukan untuk mengembara dan menjimatkan wang ketika di Thailand, sebuah negara yang saya panggil ke rumah (jadi saya tahu dengan baik!). Anda akan menemui jadual perjalanan yang disyorkan, belanjawan, cara untuk menjimatkan wang, pergi dan keluar dari jalan yang dipukul untuk melihat dan melakukan, restoran, pasar dan bar yang tidak menarik, dan banyak lagi !! Klik di sini untuk mengetahui lebih lanjut dan mulakan.

Tempah Perjalanan Anda ke Taman Negara Khao Sok: Tips dan Trik Logistik

Tempah Penerbangan Anda
Cari penerbangan murah ke Thailand dengan menggunakan Skyscanner atau Momondo. Mereka adalah dua enjin carian kegemaran saya. Mulakan dengan Momondo.

Tempah Penginapan Anda
Anda boleh menempah asrama anda di Thailand dengan Hostelworld. Jika anda ingin tinggal di tempat lain, gunakan Booking.com kerana mereka secara konsisten mengembalikan kadar yang paling murah. (Inilah bukti.)

Jangan Lupakan Insurans Perjalanan
Insurans perjalanan akan melindungi anda daripada penyakit, kecederaan, kecurian dan pembatalan. Saya tidak pernah pergi dalam perjalanan tanpa ia. Saya telah menggunakan Nomads Dunia selama sepuluh tahun. Anda juga perlu.

Perlu Beberapa Gear?
Lihat laman sumber kami untuk syarikat terbaik untuk digunakan!

Mahu Maklumat Lanjut mengenai Thailand?
Pastikan anda melawat panduan destinasi yang mantap di Thailand untuk mendapatkan lebih banyak perancangan!

Kredit foto: 1

Tonton video itu: Report on ESP Cops and Robbers The Legend of Jimmy Blue Eyes (Oktober 2019).