Kisah Perjalanan

Belajar Kepercayaan Orang Lain di Jordan

Dikemaskini: 02/01/2019 | 1 Februari, 2019

Ini adalah blog tamu oleh Laura, pakar pemastautin kami dalam perjalanan wanita. Ramai di antara kita mempunyai tanggapan yang mendalam mengenai kehidupan di Timur Tengah, dan bagaimana kita dapat dirawat jika kita pergi ke sana. Semasa dalam perjalanan ke Jordan, Laura mempunyai beberapa pertemuan mengejutkan dengan penduduk tempatan. Sebagai pengembara wanita solo, Laura dialu-alukan dan diperlakukan dengan baik di Jordan ... terutama apabila keadaan menjadi sukar.

Penggera saya turun pada separuh masa lalu empat. Ketika saya menunggu di luar dalam gelap untuk teksi saya muncul untuk membawa saya ke stesen bas, seorang lelaki muncul dari bayang-bayang restoran dan saya melompat, terkejut dari berada dalam keadaan setengah tidur. Beliau adalah pengawal keselamatan, dan setelah melihat bahawa saya terjaga, dia membawa saya secangkir teh Arab. Tidak ada apa-apa yang suka minum manis pada 5 pagi, dan kerana ia tidak masuk akal untuk menerima keramahtamahannya, saya menelannya.

Saya tidak biasanya bangun begitu awal. Walau bagaimanapun, pada hari sebelumnya, terdapat banyak kekeliruan mengenai bas yang perlu saya ambil untuk sampai ke sebuah kampung kecil bernama Dana. Saya telah banyak mendengar tentangnya dan mahu melawatnya. Pengangkutan awam di Jordan tidak mudah: bas cenderung meninggalkan sangat awal, dan banyak destinasi hanya boleh dicapai sekali atau dua kali sehari. Dalam kes saya, terdapat hanya satu bas sehari dari Aqaba hingga Dana, dan tiada siapa yang mengetahui stesen bas bas Dana berlepas. Saya telah bercakap dengan pemilik hotel saya untuk mendapatkan bantuan. Dia membuat beberapa panggilan telefon dan memberitahu saya dia yakin bahawa bas ke Dana telah meninggalkan stesen bas utama pada pukul 6 pagi.

Saya memberitahu pemandu teksi saya untuk membawa saya ke stesen bas utama untuk pergi ke Dana. "Oh tidak," katanya, "ia keluar dari stesen bas yang lain." Selepas banyak perbincangan, saya memutuskan untuk mempercayai pemandu. Kami tiba di stesen bas kedua pada 5:35 pagi. Tiada bas lagi. Tiba-tiba, masjid berjiran memulakan panggilan untuk solat. Perkara seterusnya yang saya tahu, pemandu teksi saya berjoging, menjerit kembali ke bahunya bahawa dia akan "kembali ke belakang." Setelah melihat penampilan saya yang mengejutkan, dia melemparkan saya kunci kereta - seolah-olah itu akan membuatkan saya selesa .

Saya berdiri di sana kerana orang ramai bergegas ke masjid. Saya hanya boleh bayangkan apa yang difikirkan orang kerana mereka memandang saya, seorang gadis putih berambut perang yang bersandar pada sebuah teksi dengan dirinya sendiri di sebuah bandar kecil sebelum subuh. Sekiranya saya berkata saya berhenti beberapa orang di trek mereka, itu akan menjadi kurang perasan. Pemandu teksi saya pulang dari masjid pada 5:50, hanya 10 minit pemalu dari pemberhentian bas.

Selepas lima minit lagi, masih tiada bas, jadi dia bertanya. Beberapa orang berkata bas itu sebenarnya meninggalkan stesen utama. Kami melompat ke dalam kereta dan memandu ke stesen utama. Dengan keajaiban, pemandu saya melihatnya di jalan sambil bersiap sedia untuk menarik diri. Saya meraih perkara saya dan praktikal melompat keluar dari kereta.

Semasa saya menaiki bas, pemandu memberitahu saya bahawa dia tidak mengambil jalan raya langsung ke Dana, jadi saya perlu menukar bas pada satu ketika. Saya hanya merasa lega bahawa saya telah membuatnya sebelum dia berhenti sehingga saya tidak peduli.

Ia adalah perjalanan yang panas dan berdebu, dan lelaki di hadapan saya rantai-salai sepanjang jalan. Selepas empat jam, kami meninggalkan landskap padang pasir dan memanjat bukit. Apabila kami sampai ke bandar seterusnya, saya diberitahu untuk turun. Sebaik sahaja saya keluar dari bas mini, pemandu teksi menandakan saya turun. Saya menolak perkhidmatan dan memberitahunya bahawa saya sedang menunggu bas mini untuk Dana.

"Tidak ada lagi bas hari ini," jelasnya. "Bas-bas untuk Dana tidak beroperasi pada hari Jumaat."

Saya tidak percaya dan pergi. Saya menyeberang jalan, membeli beberapa pisang, dan berpaling untuk melihat pemandu teksi yang masih ada. Saya berfikir tentang keadaan. Saya perlahan menyedari bahawa dia mungkin mengatakan kebenaran. Di Jordan, hari Jumaat adalah hari hujung minggu, yang secara tradisinya dimaksudkan untuk keluarga. Saya membuat keputusan yang cepat, kembali kepada pemandu, ditukar dengan tambang yang lebih baik, dan kami sedang dalam perjalanan ke Dana.

Sebagai pengembara wanita solo, anda sentiasa berjaga-jaga. Anda mendengar cerita tentang orang yang ditipu atau tersesat. Sukar untuk melepaskan pengawal anda dan mempercayai orang lain. Kadang-kadang anda hanya perlu pergi dengan usus anda dan sedar tidak semua orang keluar untuk menipu atau menyakiti anda.

Saya belajar bahawa dalam perjalanan ke Dana.

Laura Walker menjalankan laman web A Wandering Sole. Beliau kini tinggal di Portland di mana beliau menjalankan Amsha, sebuah aksesori dan jenama barangan rumah yang dihasilkan di Afrika Timur. Di samping menjalankan perniagaannya, Laura bekerja sebagai jurulatih pekerjaan untuk pelarian yang baru tiba di bandarnya. Dia bekerja dengan pelanggan dari seluruh dunia, dan menggunakan pengetahuan terhadnya Swahili untuk melayani pelanggan-pelanggan Kongo. Beliau juga melayani pelanggan dari Timur Tengah, Asia, negara lain di Afrika, Amerika Tengah, dan Cuba.

Menakluk Pergunungan: Panduan Perjalanan Solo Perempuan

Untuk panduan A-to-Z lengkap mengenai perjalanan wanita solo, semak buku baru Kristin, Gunung Menakluk. Selain membincangkan banyak tip praktikal untuk menyediakan dan merancang perjalanan anda, buku ini membincangkan ketakutan, isu keselamatan, dan masalah emosi wanita tentang perjalanan sendiri. Ia mempunyai lebih daripada dua wawancara dengan penulis dan pengembara perjalanan wanita lain. Klik di sini untuk mengetahui lebih lanjut mengenai buku ini, bagaimana ia boleh membantu anda, dan anda boleh mula membacanya hari ini!

Tempah Perjalanan Anda: Tips dan Trik Logistik

Tempah Penerbangan Anda
Perlukan penerbangan murah dengan Skyscanner atau Skyscanner? Mereka adalah dua enjin carian kegemaran saya kerana mereka mencari laman web dan syarikat penerbangan di seluruh dunia sehingga anda selalu tahu tidak ada batu yang tersisa.

Tempah Penginapan Anda
Anda boleh menempah asrama anda dengan Hostelworld kerana mereka mempunyai inventori terbesar. Jika anda ingin tinggal di tempat lain selain asrama, gunakan Booking.com kerana mereka secara konsisten memulangkan kadar paling murah untuk rumah tumpangan dan hotel murah. Saya menggunakannya sepanjang masa.

Jangan Lupakan Insurans Perjalanan
Insurans perjalanan akan melindungi anda daripada penyakit, kecederaan, kecurian dan pembatalan. Perlindungan yang komprehensif sekiranya berlaku apa-apa. Saya tidak pernah pergi tanpa perjalanan kerana saya terpaksa menggunakannya berkali-kali pada masa lalu. Saya telah menggunakan Nomads Dunia selama sepuluh tahun. Syarikat kegemaran saya yang menawarkan perkhidmatan dan nilai terbaik ialah:

• Nomads Dunia (untuk semua orang di bawah 70)
  • Menginsuranskan Perjalanan Saya (untuk lebih daripada 70)

Mencari syarikat terbaik untuk menjimatkan wang?
Lihat laman sumber saya untuk syarikat terbaik untuk digunakan apabila anda melancong! Saya menyenaraikan semua yang saya gunakan untuk menjimatkan wang ketika saya melakukan perjalanan - dan itu akan menjimatkan masa dan wang juga!

Tonton video itu: 6 Kualitas Yang Di Miliki Orang Yang Sukses (November 2019).