Kisah Perjalanan

Mengunjungi Taipei 101: Panduan Perjalanan Insider

Dikemaskini: 12/14/2018 | 14 Disember, 2018

Saya takut ketinggian. Ia tidak begitu tinggi sehingga menakutkan saya, lebih takut ketinggalan. Berjalan dengan saya naik gunung dan nonton saya tinggal jauh dari mana-mana tepi. Saya pernah pergi mendaki dengan seorang teman wanita dan membuatnya terlepas dari pinggir kerana ia terlalu ganjil saya. Dia ketawa padaku tetapi saya ketakutan. Memandu di sepanjang jalan gunung berliku juga mengagumkan saya. Saya tidak boleh duduk di tepi jalan kereta. Kebanyakan masa saya hanya akan menutup mata saya dan cuba untuk tidak terkejut! Saya hanya mendapat ketakutan mengenai roller coasters beberapa tahun lepas. Apa-apa tanda pergolakan dalam kapal terbang dan buku jari putih saya merebut tempat duduk. Pada dasarnya, saya tidak suka yang tinggi.

(Hakikat bahawa pada suatu ketika pesawat saya jatuh 20.000 kaki dalam beberapa saat tidak membantu perkara, sama ada!)

Oleh itu, dengan sedikit rasa takut dan gentar yang saya pergi melawat salah satu bangunan tertinggi di dunia: Taipei 101.

Pembinaan di menara bermula pada tahun 1999 dan selesai pada tahun 2004. Sejak itu hingga pembukaan Burj Khalifa pada tahun 2010 ia adalah bangunan tertinggi di dunia, berdiri 509 meter kekalahan. Bangunan ini direka untuk menahan kedua-dua gempa bumi dan taufan, menjadikan menara sebagai salah satu bangunan yang paling struktur di negara ini - jika bukan dunia. Sebenarnya, gempa bumi berlaku semasa pembinaan yang menggulingkan kren dan membunuh 5 orang, tetapi bangunan itu sendiri tidak rosak.

Bangunan itu sendiri kelihatan seperti pagoda besar atau tangkai buluh, jauh di atas bangunan lain di bandar. Pada Malam Tahun Baru, acara kembang api epik meletup dari bangunan, yang dapat dilihat di seluruh bandar.

Walaupun saya tidak suka ketinggian, Taipei 101 benar-benar penglihatan untuk dilihat. Saya melawat bangunan pada hari terakhir saya tinggal di Taiwan, dan ia adalah megah. Saya selalu melihat bangunan ketika saya bergerak melalui bandar dan saya telah dekat kerana ada beberapa kelab di daerah sekitarnya, tetapi saya tidak pernah pergi ke sana atau melihatnya di siang hari.

Tetapi di sana ia naik dari bandar dengan gelombang hijau. Ia seperti kapal roket.

Taipei 101 adalah struktur moden yang paling hebat yang pernah saya lihat (dan saya tinggal di NYC, jadi saya akrab dengan bangunan epik!). Ia naik dan menara di sekitar kawasan sekitarnya. 101 adalah bangunan yang indah yang dibina seperti buluh buluh. Pembinaan bermula pada tahun 1997 dan telah siap pada tahun 2004. Ia adalah bangunan tertinggi di dunia (dengan baik, sehingga yang di Dubai dibina dan sekarang struktur yang lebih tinggi akan mengalahkan itu) dan, saya tidak boleh mengatakan ini cukup menarik. Ia adalah bangunan yang sangat mewah, dan pejabat dan pangsapurinya adalah untuk mereka yang mempunyai wang. Terdapat juga pusat membeli-belah Taipei 101, di mana anda akan menemui kedai-kedai seperti Dolce dan Gabana, Prada, Armani, Gucci, dan banyak restoran mewah. Pada malam terakhir saya, saya makan di restoran sushi di sini, dan walaupun ia memberi saya kekayaan, ia adalah makanan terbaik yang saya ada di Taiwan.

Pelawat boleh menuju ke lantai 88th-91 dan melihat di luar di bandar dan gunung sekitarnya. Sebagai sadis saya, saya membeli tiket saya, menunggu dalam barisan, dan menuju ke lif. Perjalanan lif sebenarnya benar-benar menyeronokkan. Terdapat skrin yang memperlihatkan seberapa cepat anda bergerak dan di mana anda berada di dalam bangunan. Ia mengambil masa kira-kira 30 saat untuk pergi dari bawah ke atas. Saya juga merasakan telinga saya pop sedikit kerana anda akan sangat tinggi! Maksud saya yang gila!

Mendapat ke lantai ke-89, saya dapat melihat Taipei dan kawasan sekitarnya dalam segala kemuliaannya. Ia mengambil masa kira-kira 10 minit sebelum saya sampai ke kaca, tetapi ketika saya melakukannya, saya melihat betapa indahnya Taipei dari atas. Jenis bandar mengingatkan saya tentang permainan Sim City. Semua bangunan, pangsapuri, dan zon perindustrian diletakkan begitu sempurna sehingga mereka hampir kelihatan tiruan dari atas.

Selepas berjalan dan belajar tentang sejarah kawasan itu, saya menuju ke tingkat ke-91, di mana anda boleh pergi ke luar. Terdapat bar besar yang membuat orang tidak terjatuh atau melompat, dan angin sebenarnya menghasilkan padang yang kuat apabila ia bergerak melalui bar. Pandangan tidak begitu baik kerana bar besi menyekat pandangan anda, tetapi anda dapat melihat pemandangan menara yang menjadikan 101 bangunan tertinggi di dunia. Ia juga membawa saya kira-kira 10 minit untuk sampai ke tepi dan selepas gambar, saya merangkak kembali ke pusat.

Apa yang saya suka melihat adalah penampan gempa bumi bangunan. Di atas lantai 88, bola logam besar di tengah-tengah gedung ini direka untuk membantu menyerap sebarang angin dari angin kencang atau gempa bumi. Memimpin ke bola adalah lantai yang sangat sejuk yang menyentuh sensitif. Apabila anda berjalan di atasnya, awan hilang untuk menunjukkan Taipei. Saya berjaya mendapatkan video OK, tetapi kumpulan pelancongan yang terus berjalan dengan saya sentiasa mendapat pukulan saya. Semak ia:

(Saya mengambil masa sebentar tetapi akhirnya saya pergi ke arah tingkap untuk melihatnya. Ya, ketakutan saya sangat tidak masuk akal sehingga saya takut untuk pergi ke pinggir sementara di dalam bangunan!)

Secara keseluruhan, Taipei 101 adalah menakjubkan. Ia luar biasa untuk dilihat. Ianya cantik. Dan ia sangat mengagumkan untuk berfikir bahawa orang membuatnya. Apabila anda menganggap teknologi dan pemikiran baru yang perlu masuk ke dalamnya, ia membuat penurunan rahang anda. Ia adalah salah satu perkara yang paling hebat yang pernah saya lihat, dan pada waktu malam, apabila ia menyala, ia masih tidak nyata.

Pada kali seterusnya anda berada di Taiwan, pastikan untuk melawat Tapei 101. Anda akan memohon maaf jika anda tidak!

Bagaimana Melawat Taipei 101

Alamat menara adalah No 7, Seksyen 5, Jalan Xinyi, Daerah Xinyi. Balai Cerap dibuka setiap hari dari pukul 9 pagi hingga 10 malam, dengan jualan tiket terakhir pukul 9:15 malam. Tiket 600 NT untuk orang dewasa dan 540 untuk pelajar dan kanak-kanak (tetapi percuma untuk kanak-kanak kecil di bawah 115cm). Jika anda pergi ke sana untuk menonton matahari terbenam, pastikan anda sampai di sana lebih awal kerana kadang-kadang boleh sibuk pada musim panas.

Untuk ke sana, ambil MRT Red Line (Xin-Yi Line) ke TAIPEI 101 Station dan keluar dari # 4. Anda boleh mendapatkan lebih banyak maklumat di laman web rasmi menara itu.

Tempah Perjalanan Anda ke Taipei: Tips dan Trik Logistik

Tempah Penerbangan Anda
Perlukan penerbangan murah dengan Skyscanner atau Skyscanner? Mereka adalah dua enjin carian kegemaran saya kerana mereka mencari laman web dan syarikat penerbangan di seluruh dunia sehingga anda selalu tahu tidak ada batu yang tersisa.

Tempah Penginapan Anda
Anda boleh menempah asrama anda dengan Hostelworld. Jika anda ingin tinggal di tempat lain, gunakan Booking.com kerana mereka secara konsisten memulangkan kadar paling murah untuk rumah tumpangan dan hotel murah. Saya menggunakannya sepanjang masa. Tempat kegemaran saya tinggal di Taipei ialah:

• Formosa 101 - Asrama ini terletak betul-betul berhampiran Menara Taipei dan Pasar Malam Tonghua. Mereka menawarkan sarapan percuma dan mempunyai ruang santai untuk bersantai.
  • Meander Taipei - Kakitangan di sini sangat membantu dan katil selesa. Mereka mempunyai sarapan percuma serta aktiviti harian lain yang ada.

Jangan Lupakan Insurans Perjalanan
Insurans perjalanan akan melindungi anda daripada penyakit, kecederaan, kecurian dan pembatalan. Perlindungan yang komprehensif sekiranya berlaku apa-apa. Saya tidak pernah pergi tanpa perjalanan kerana saya terpaksa menggunakannya berkali-kali pada masa lalu. Saya telah menggunakan Nomads Dunia selama sepuluh tahun. Syarikat kegemaran saya yang menawarkan perkhidmatan dan nilai terbaik ialah:

• Nomads Dunia (untuk semua orang di bawah 70)
  • Menginsuranskan Perjalanan Saya (untuk lebih daripada 70)

Mencari syarikat terbaik untuk menjimatkan wang?
Lihat laman sumber saya untuk syarikat terbaik yang digunakan apabila anda melancong! Saya menyenaraikan semua yang saya gunakan untuk menjimatkan wang ketika saya melakukan perjalanan - dan saya fikir akan membantu anda juga!

Mencari maklumat lanjut mengenai melawat Taiwan?
Untuk petua lebih lanjut mengenai melawat Taiwan, lihat pengenalan saya ke Taiwan untuk mendapatkan lebih banyak tips tentang apa yang perlu dilihat, lakukan, kos, cara untuk menyelamatkan, dan banyak lagi!

Foto Kredit: 1, 2, 3

Tonton video itu: TAIWAN TRAVEL SERIES - SINGAPORE - TAIPEI - XIMENDING - DAY 1 (November 2019).