Kisah Perjalanan

Bagaimana untuk Menaiki Laluan Inca pada tahun 2019

Dikemaskini: 02/20/2019 | 20 Februari, 2019

Ini adalah catatan tetamu dari Gillian dari One Giant Step. The Inca Trail adalah salah satu cara terbaik untuk mengalami Machu Picchu, tetapi bukan untuk jantung yang lemah. Di sini, Gillian mendedahkan butiran perjalanannya sambil berkongsi beberapa tip dan cadangan untuk membantu merancang perjalanan anda ke Machu Picchu.

Kembara ke Machu Picchu di sepanjang Laluan Inca di Peru tetap menjadi tumpuan perjalanan tahun saya. Itulah yang menakjubkan. Berdiri 4,200 meter di pergunungan, memandang ke atas puncak Andes, dan mengetahui bahawa saya pergi ke sana, memenuhi saya dengan sukacita dan kagum. Saya tidak mahu berada di tempat lain. Saya tidak akan berbohong, walaupun - ia memerlukan sedikit kerja. Banyak kerja, sebenarnya. Tetapi ia benar-benar berbaloi.

Terletak sekitar 2,500m di atas paras laut, Machu Picchu adalah sebuah kubu Inca yang dibina pada abad ke-15. Benteng itu dibina sebagai ladang diraja, walaupun ia digunakan kurang dari 100 tahun sebelum ditinggalkan, mungkin disebabkan runtuhnya Empayar Inca akibat penyerbu Spanyol.

Ia tidak sampai tahun 1911 apabila reruntuhan itu ditemui semula oleh ahli arkeologi Hiram Bingham III. Walaupun penduduk tempatan sudah biasa dengan runtuhan, tidak sampai Hiram melangkah ke gunung untuk dirinya sendiri sehingga dia menyedari betapa hebatnya penemuannya.

Untuk memperlambat kerosakan yang disebabkan oleh pelancongan, pintu masuk Machu Picchu adalah "terhad" kepada 6,534 orang sehari, dibahagikan dalam tiket pagi dan tiket petang. Walaupun ia kelihatan seperti banyak, tiket sering menjual bulan lebih awal (terutamanya untuk kenaikan). Atas sebab itu, anda perlu memastikan anda merancang lebih awal, melakukan penyelidikan anda, dan menempah awal!

Mendaki Jejak Inca: Jadual Perjalanan

Untuk memulakan perkara, inilah gambaran menyeluruh mengenai kenaikan sebenar sebenarnya:

Hari 1
Mereka memecahkan kami dengan mudah pada hari pertama dengan permulaan yang lembut di sepanjang jalan yang melewati Lembah Suci. Diterangkan sebagai "Inca Flat," jejak itu bermula di sebelah Sungai Urubamba dan meluncur melalui pokok-pokok dan berus gosok, perlahan-lahan naik ketinggian.

Panduan kami, Marco, menghentikan kami di pelbagai tempat di sepanjang jalan untuk memberitahu kami sejarah jejak, runtuhan di sepanjang laluan, dan juga orang Incan dan perjuangan mereka untuk bertahan. Marco bersemangat tentang kisah nenek moyangnya, dan seiring dengan berjalannya waktu, kita menyedari bahawa dia bukan hanya menceritakan kisah-kisah yang datang dari buku panduan tetapi pengetahuannya lebih mendalam. Beliau telah menghabiskan masa di universiti belajar dan juga di gunung dengan keturunan Incan dan begitu mempunyai perspektif yang unik di kawasan itu.

Hari 2
Kami bangun pukul 5 pagi dengan bunyi kesibukan di luar. Ketika saya menggosokkan tidur dari mata saya, seorang porter muncul dengan teh panas dan yang lain membawa semangkuk air panas dan sabun untuk saya mencuci. Saya minum teh saya, dibasuh dan dibungkus beberapa perkara yang saya bertanggungjawab (tukang-tukangnya membongkar dan membawa segala-galanya kecuali barangan peribadi anda).

Ia adalah sejuk seperti yang kita jalankan pada kenaikan hari - fros berpigel ke sisi jejak dan saya dapat melihat nafas saya dengan setiap nafas yang bekerja keras. Kami sudah merasakan ketinggian dan masih mempunyai lebih daripada seribu meter di hadapan kami. Kami dengan cepat memanjat di atas garis pokok dan diberi ganjaran pemandangan gunung dan lembah yang menakjubkan yang akan menjadi teman kami sepanjang hari.

Mendaki ke Dead Woman's Pass tidak henti-henti. Menaikkan dan naik dan naik sepanjang jalur Inca kuno yang terdiri daripada langkah-langkah batu besar. Hatiku terasa liar, paru-paru saya ketat dan seolah-olah terlalu kecil untuk tugas itu, dan kaki saya merasakan seperti simen kerana saya cuba mengangkat mereka berulang kali ke langkah seterusnya.

Kemudian ia berada di sisi lain - kejatuhan 600 meter di sepanjang laluan batu yang indah memotong ke lembah di bawah. Jika saya fikir ini akan menjadi bahagian yang mudah, saya salah. Mengawal kekacang itu, kaki memimpin adalah senaman dalam kepekatan. Pagi itu menyaksikan kami memanjat lagi 400 meter sebelum menjatuhkan ke lembah lain yang lebih banyak hutan daripada semak. Kami menyeberangi lembah untuk mencari tapak perkhemahan kami yang menghadap satu set reruntuhan astrologi.

Kabut ditetapkan seperti cahaya memudar, memberi rasa yang menakutkan kepada landskap tetapi juga memberikan beberapa kehangatan penebat. Selepas 16 kilometer mendaki melalui dua pas, ia tidak mengambil banyak "teh rum" khusus untuk menghantar kami semua ke tidur malam yang nyenyak.

Hari 3
Sehingga hari 2 adalah kira-kira mendaki, Hari 3 adalah kira-kira keturunan - secara keseluruhan kami jatuh hampir 800 meter. Saya tidak pasti mana yang lebih sukar, tetapi saya tahu bahawa kaki saya lebih sengit selepas hari turun daripada mereka selepas Hari 2. Ini adalah di mana tongkat yang saya telah membawa bersama-sama benar-benar terbukti bernilai! Kami jatuh bersandar melalui jalur pokok, masuk ke pemandangan hutan, di mana kita dapat mula memahami bagaimana Machu Picchu disembunyikan oleh hutan selama bertahun-tahun.

Kami berkemah malam itu kerana kumpulan lain menyertai perkhemahan sebelum memasuki laman web ini. Kami menikmati pancuran mandian dan bir yang sangat diperlukan sebelum makan malam lewat dan awal waktu tidur. Esok akan membawa kita ke Gerbang Matahari dan sekilas pertama kita di bandar yang hilang itu.

Hari 4
Mencapai Gerbang Sun sangat mengagumkan. Melihat ke arah Machu Picchu di bawah ini membuat semua kesukaran perjalanan hilang. Duduk di dataran tinggi di bawah ini, laman web ini kelihatan seperti yang indah dan misteri seperti yang saya harapkan.

Mengembara sekitar Machu Picchu untuk sepanjang hari, saya terkejut tentang bagaimana Incan kuno dapat membina sebuah bandar yang begitu hebat tanpa jentera moden. Kebijaksanaan dan ketepatannya mengagumkan dan tahap terperinci menakjubkan. Bangunan dan bangunan batu adalah paparan menakjubkan, fungsi, dan pengetahuan astronomi dan geografi yang mengagumkan. Batu-batu diletakkan atau diukir, untuk dipadankan tepat dengan kedudukan matahari musim sejuk dan solstis musim panas atau bersatu di sepanjang garis geografi ordinal.

Melihat sebuah batu yang diukir ke dalam bentuk Incan Cross dan kemudian menunjukkan bagaimana mata yang dipadankan dengan kompas, saya kagum dengan pengetahuan bahawa Incans mesti ada. Seluruh bandar dan latar belakang gunung menghembuskan nafas saya.

Petua untuk Mendaki Jejak Inca

Berikut adalah beberapa tip untuk membantu anda memanfaatkan perjalanan anda dan mengelakkan beberapa masalah yang lebih biasa:

• Tiba awal - Cuba pergi ke Cusco 2-3 hari sebelum kenaikan anda supaya anda boleh menyesuaikan diri dengan ketinggian sebelum mendaki. Ia akan membuat kenaikan anda lebih mudah!
  • Gunakan tiang trekking - Membawa tiang trekking atau menyewa mereka dari syarikat pelancongan anda. Anda perlukan mereka.
  • Chew coca leaves - Jika ketinggian memberi anda masalah, mengunyah daun koka. Ia adalah ubat setempat dan apa yang digunakan oleh pemandu dan porter. Anda boleh mengunyah daun atau membeli gusi dengannya. (Anda juga boleh mendapatkan ketinggian ubat dari doktor anda sebelum anda pergi. Ingatlah bahawa ia akan membuat anda mempunyai banyak pee!).
  • Bawa pelindung matahari - Perkara terakhir yang anda mahu adalah selaran matahari ketika anda mendaki gunung!
  • Bawa kit Bandaids / Blister - Kaki anda sekitar akan memukul. Mempunyai beberapa bekalan pertolongan cemas yang kecil akan membantu.
  • Bawa makanan ringan tambahans - Anda akan mendapat banyak makanan di laluan, tetapi membawa beberapa makanan ringan kegemaran anda adalah penggalak semangat yang hebat untuk bahagian-bahagian yang mencabar ini.
  • Pergi ke batu tambahan - Untuk pemandangan Machu Picchu yang menakjubkan, kenaikan jam tambahan ke Huayna Picchu. Ia adalah sedikit perebutan dan jalannya agak sempit tetapi pandangannya berbaloi!
  • Melatih sebelum anda pergi - Ini adalah kenaikan yang mencabar. Anda tidak perlu menjadi atlet Olimpik untuk menyelesaikannya, tetapi semakin banyak latihan anda semakin mudah kenaikan.
  • Jangan mengharapkan untuk mandi - Hujan ada sebahagian jalan ke dalam kenaikan tetapi air sejuk. Langkau pancuran dan hanya memeluk BO yang diperoleh dengan baik.
  • Pertimbangkan Salkantay - Untuk laluan kurang sibuk, pertimbangkan untuk mendaki Salkantay. Ia mempunyai pandangan seperti epik dan melihat 1/3 daripada pelancong bahawa Inca Trail tidak. Plus, itu sebahagian kecil daripada harga!
  • Bawa wang untuk bilik mandi - Pastikan anda mempunyai wang untuk bilik mandi. Hanya ada satu bilik mandi di Machu Picchu dan ia akan dikenakan bayaran 1 PEN.
  • Dapatkan cap - Anda boleh mendapatkan pasport anda dicap dengan setem Machu Picchu yang unik untuk 1 PEN. Ia menjadikan cenderahati yang menarik jika anda mempunyai ruang dalam pasport anda.

Bagaimana untuk sampai ke Machu Picchu: Harga, Lawatan, dan Logistik

Jika anda tidak merancang untuk mengembara ke Trail Inca, cara paling mudah untuk mendapatkan dari Cusco ke Machu Picchu adalah untuk melatih kereta api ke Aguas Calientes. Ia adalah perjalanan 3.5-jam yang indah setiap satu melalui Lembah Suci yang meninggalkan Poroy (yang terletak berhampiran Cusco). Pelbagai tiket dari 256-1,700 PEN ($ 77-500 USD) bergantung pada bagaimana mewah dari perjalanan yang anda mahukan. Ekspedisi (yang merupakan pilihan paling murah) adalah baik dan mungkin sesuai untuk kebanyakan pelancong. Anda boleh membeli minuman dan makanan ringan dan anda mendapat pemandangan panorama.

Anda perlu mengambil bas dari stesen kereta api ke pintu-pintu Machu Picchu, yang akan dikenakan biaya sekitar 66 PEN ($ 20 USD) bagi setiap orang (perjalanan pulang). Tiket untuk Machu Picchu berharga 152 PEN ($ 45 USD). Sekiranya anda juga ingin melawat Gunung Machu Picchu atau Huayna Picchu, anda perlu membeli tiket tambahan. Tiket gabungan untuk Machu Picchu dan sama ada Gunung Machu Picchu atau Huayna Picchu (tetapi tidak keduanya) akan dikenakan biaya 200 PEN ($ 62 USD). Kedua-dua kawasan tambahan ini telah menetapkan masa untuk kenaikan, jadi anda perlu merancang perjalanan anda dengan sewajarnya.

Diskaun disediakan untuk pelajar di bawah 25 tahun dan kanak-kanak di bawah 18 tahun. Anda boleh membeli tiket anda di laman web Kementerian Kebudayaan Peru.

Anda boleh membeli tiket untuk Machu Picchu untuk sama ada kemasukan pagi atau petang petang (tiket penuh hari tidak tersedia).

Cara lain untuk mendapatkan dari Cusco ke Machu Picchu adalah untuk berjalan sebagai sebahagian daripada tur jejak Inca pelbagai hari, yang merupakan cara yang jauh lebih indah dan bermanfaat. Kebanyakan pejalan kaki memilih untuk melakukan kenaikan selama 5 hari, walaupun anda boleh memilih kurang jika anda tidak mempunyai masa.

Anda juga boleh menggabungkan Inca Trail dengan kenaikan lain jika anda mahu sesuatu yang lebih lama dan lebih mencabar. Harga akan berbeza-beza bergantung kepada berapa lama anda mendaki dan kualiti gear dan panduan anda. Berharap untuk membayar di mana saja dari 2,000-4,000 PEN ($ 600- $ 1,200) untuk kenaikan pelbagai hari, sewa gear, pengangkutan, dan tiket / yuran.

Catatan: Pastikan syarikat yang anda pilih membayar dengan baik dan memperlakukannya dengan adil. Porter mempunyai pekerjaan yang sangat mencabar supaya anda ingin memastikan syarikat yang anda pilih adalah satu etika. Dengan itu ingatlah, anda juga memerlukan wang tunai untuk mengetuk porter anda. Kebanyakan anggaran antara 17-23 PEN ($ 5-7 USD) setiap orang setiap hari untuk setiap porter, dan kemudian 20-33 PEN ($ 6-10 USD) setiap orang setiap hari untuk panduan. Ini biasanya dibayar dalam mata wang tempatan.

Syarikat pelancongan pilihan saya ialah Travel Intrepid. Mereka menawarkan lawatan kumpulan kecil dengan pemandu tempatan dan mempunyai jejak alam sekitar yang kecil. Saya telah melawat mereka di seluruh dunia dan tidak boleh memuji mereka cukup!
***
Semasa mendaki Trail Inca bukanlah sesuatu yang mudah, ia pastinya bernilai usaha. Tinjauan yang baik yang anda ambil ketika anda berjalan bersama dengan pemandangan luar biasa dan sejarah Machu Picchu sendiri menjadikannya sekali dalam pengalaman seumur hidup yang layak untuk mendapatkan senarai baldi. Tidak ada lawatan ke Peru yang lengkap tanpa melihat Machu Picchu, dan cara terbaik untuk melakukannya ialah melalui Inca Trail - satu langkah pada satu masa!

Gillian percaya bahawa kita hanya satu langkah besar untuk menjadikan mimpi kita menjadi kenyataan. Dia dan rakannya Jason meninggalkan rumah pada tahun 2009 untuk perjalanan satu tahun di seluruh dunia. Dia menulis mengenai pengalaman dan pengembaraan mereka di One-Giant-Step.com.

Tempah Perjalanan Anda ke Peru: Tips dan Trik Logistik

Tempah Penerbangan Anda
Perlukan penerbangan murah dengan Skyscanner atau Skyscanner? Mereka adalah dua enjin carian kegemaran saya kerana mereka mencari laman web dan syarikat penerbangan di seluruh dunia sehingga anda selalu tahu tidak ada batu yang tersisa.

Tempah Penginapan Anda
Anda boleh menempah asrama anda dengan Hostelworld. Jika anda ingin tinggal di tempat lain selain asrama, gunakan Booking.com kerana mereka secara konsisten memulangkan kadar paling murah untuk rumah tumpangan dan hotel murah. Saya menggunakannya sepanjang masa. Tempat kegemaran saya tinggal ialah:

• Hospedaje Turistico Recloeta (Cusco) - Ini adalah asrama pusat yang hebat untuk bertemu orang. Tempat tidur selesa dan kakitangan boleh membantu menjawab sebarang pertanyaan Inca Trail yang anda miliki.
  • Wild Rover Hostel (Cusco) - Ini adalah asrama parti yang menyeronokkan. Sekiranya anda sedang mencari tempat untuk dilepaskan selepas kenaikan anda, ini akan menjadi pilihan yang baik!

Jangan Lupakan Insurans Perjalanan
Insurans perjalanan akan melindungi anda daripada penyakit, kecederaan, kecurian dan pembatalan. Perlindungan yang komprehensif sekiranya berlaku apa-apa. Saya tidak pernah pergi tanpa perjalanan kerana saya terpaksa menggunakannya berkali-kali pada masa lalu. Saya telah menggunakan Nomads Dunia selama sepuluh tahun. Syarikat kegemaran saya yang menawarkan perkhidmatan dan nilai terbaik ialah:

• Nomads Dunia (untuk semua orang di bawah 70)
  • Menginsuranskan Perjalanan Saya (untuk lebih daripada 70)

Mencari syarikat terbaik untuk menjimatkan wang?
Lihat laman sumber saya untuk syarikat terbaik untuk digunakan apabila anda melancong! Saya menyenaraikan semua yang saya gunakan untuk menjimatkan wang ketika saya melakukan perjalanan - dan saya fikir akan membantu anda juga!

Mahu Maklumat Lanjut mengenai Peru?
Pastikan anda melawat panduan destinasi yang mantap di Peru untuk mendapatkan lebih banyak perancangan!

Tonton video itu: NYSTV - The Seven Archangels in the Book of Enoch - 7 Eyes and Spirits of God - Multi Language (Oktober 2019).