Kisah Perjalanan

The Saturday City: Hamburg

Setiap kali saya mendengar sebuah bandar yang disebut dengan bersemangat bersemangat, saya mendapat sedikit skeptikal. Saya telah belajar bahawa mempunyai jangkaan tentang tempat sering menyebabkan kekecewaan. Tempat-tempat dapat dibina begitu banyak di kepala anda bahawa realitinya sering tidak dapat hidup dengan imaginasi anda. Oleh itu, apabila orang ramai memberitahu saya bagaimana Hamburg, Jerman hebat, saya mendengarnya dan kemudian berubah subjek.

Apabila saya akhirnya tiba di Hamburg, saya tertanya-tanya sama ada semua orang mengatakannya. Malah orang-orang Jerman yang saya temui mengatakan bahawa ia adalah sebuah bandar yang hebat.

Nah, saya boleh memberitahu anda bahawa khabar angin dan khabar gembira adalah benar - Hamburg sangat indah.

Saya mungkin hanya menghabiskan beberapa hari yang sangat cepat di bandar ini, tetapi itu sudah cukup lama untuk melihat bahawa Hamburg adalah bandar yang bertenaga dengan banyak kesibukan dan hiruk pikuk. Orang sedang bergerak dan perkara-perkara yang berlaku di sini. Duduk di dataran bandar utama yang memerhatikan orang-orang pergi ke sana ke sana membuat saya mahu kembali ke sini. Tenaga, rasa tujuan dalam berjalan kaki orang ramai, dan ketenangan kafe jalanan di tengah-tengah kesibukan yang disifatkan sebagai bandar eklektik dan bertenaga.

Walaupun saya hanya mempunyai beberapa hari di Hamburg (tidak cukup masa untuk mencakar permukaan), saya berjaya mencari beberapa perkara menarik yang perlu dilakukan:

Pelabuhan Hamburg - Hamburg adalah bandar pelabuhan dan pelabuhan ketiga terbesar di dunia. Tidak menghairankan, sejarah dan pertumbuhan Hamburg telah terikat kepada industri perkapalan dan pengangkutannya. Tempat ini adalah cara terbaik untuk melihat perkebunan besar, bersiar-siar di sepanjang pantai, dan makan malam makanan laut yang sangat baik. Anda juga boleh mengambil perjalanan bot di sepanjang Sungai Elbe. Jika anda mengambil teksi air, anda boleh melakukan perjalanan yang sama dengan lawatan peribadi, tetapi pada sebahagian kecil daripada harga.

The Reeperbahn - Jalan paling terkenal di Hamburg ialah Reeperbahn, yang merupakan rumah kepada daerah lampu merah Hamburg. Gabungan eklektik bar dan restoran bersama-sama dengan kelab jalur dan muzium erotik bermakna anda akan melihat kumpulan orang yang pelbagai di sini. Ini menjadikan orang ramai menonton pada malam di Reeperbahn menarik, untuk mengatakan paling sedikit. Kebanyakan lawatan pub termasuk kawasan ini.

Pasar Ikan Hamburg - Pasar terbuka ini, betul-betul bersebelahan dewan lelong ikan bersejarah, dibuka pada hari Ahad antara 5 pagi dan 9 pagi, jadi anda perlu bangun awal untuk melihatnya. Tetapi walaupun pada waktu awal, ia masih sibuk dengan aktiviti. Di sini, anda boleh mendapatkan makanan laut serantau yang luar biasa, melakukan beberapa ujian rasa, menonton pengusaha ikan di tempat kerja, dan membeli beberapa jenis makanan lain untuk hidangan lazat yang anda ingin masak kemudian.

Hamburger Kunsthalle - Dengan lebih daripada 700 tahun sejarah seni Eropah di dalam, ini adalah muzium seni yang mengagumkan. Ia mempunyai kepingan dari altar zaman pertengahan untuk lukisan moden, dan sorotan termasuk karya karya Rembrandt, Caspar David Friedrich, dan Edvard Munch.

Gereja St. Michaelis - Gereja barok ini adalah tanda tangan utama Hamburg. Gereja itu pada mulanya dibina antara 1648 dan 1661, tetapi telah musnah beberapa kali sejak dan dibina semula selepas dibom semasa Perang Dunia Kedua. Bahagian pedalaman telah redone dalam gaya barok yang elegan. Saya sangat akan menasihati memanjat menara untuk pemandangan bandar yang baik. Langkau bilik kebal walaupun, kerana mereka tidak bernilai yuran masuk. Cuma baca sejarah gereja sebelum pintu masuk tiket.

Alster Arcade - Hamburg terkenal untuk membeli-belah, dan Alster Arcade yang elegan merupakan salah satu kawasan membeli-belah paling mewah di sekelilingnya. Arked bersejarah ini diilhamkan oleh seni bina Venetian dan dinyalakan oleh lampu besi tempa pada waktu malam. Kebanyakan kedai-kedai di sini adalah peruncit mewah, tetapi suasana cantik, walaupun harga tidak.

Ambil pelayaran tasik - Tasik Alster terletak di tengah-tengah Hamburg dan tempat pelancongan bot melalui terusan bandar bermula. Kebanyakan lawatan berlangsung beberapa jam dan membawa anda ke sekitar tasik dan di sepanjang kanal-kanal yang menyeberangi bandar. Saya mendapati lawatan itu bermaklumat, tetapi selepas 2 jam di atas bot, saya sudah bersedia untuk turun. Pada masa akan datang, saya memilih untuk lawatan lebih cepat 50 minit.

Lakukan lawatan berjalan kaki - Terdapat beberapa lawatan berjalan kaki yang baik di bandar. Terdapat beberapa yang diketuai oleh New Europe yang berlepas dari dewan bandar setiap hari pada pukul 11 ​​pagi dan memberi anda maklumat asas tentang bandar. Terdapat juga beberapa lawatan berjalan kaki yang unik, seperti lawatan cahaya merah diterajui oleh pelacur abad ke-18, yang mengajar anda tentang sejarah kawasan itu.

Nongkrong di kawasan pelajar Schanze - Tempat pinggul untuk berada di Hamburg mempunyai banyak restoran, kedai, dan bar terbaik di bandar ini. Ia adalah salah satu tempat hiburan utama di bandar dan juga rumah kepada beberapa restoran yang mengagumkan. Saya terutamanya suka yang khusus untuk kentang panggang.

Muzium Sejarah Hamburg - Muse ini megah, dan 90 minit saya berada di sana pastinya tidak cukup untuk melihat segala-galanya. Saya bercadang untuk menghabiskan sekurang-kurangnya 2 jam di sini jika anda pernah pergi. Dan kamu sepatutnya pergi, kerana muzium ini menyediakan sejarah terperinci Hamburg, penduduk awalnya, dan tempatnya dalam sejarah Jerman. Saya belajar banyak, dan sebagai misteri muzium, saya berjalan jauh sangat kagum.

Planten un Blomen Park - Di sebelah muzium ini adalah taman yang indah untuk dilalui, dengan banyak taman-taman kecil, sungai, padang untuk berehat, dan bunga-bunga cantik. Ia sebenarnya merupakan sebahagian daripada taman terbesar di Hamburg, yang dipanggil "Tanaman dan Bunga," yang berjalan dari St Pauli Street hingga ke pusat bandar. Ia adalah sebuah taman yang besar, dan berjalan dari satu ujung ke yang lain boleh mengambil bahagian yang baik pada suatu petang. Sangat mudah untuk menjauhkan diri daripada kesibukan bandar di sini dan berehat sedikit demi sedikit. Terdapat juga taman Jepun bertaraf dunia.

****

Saya pasti akan kembali ke Hamburg. Saya berhutang lebih banyak masa di bandar ini, dan saya berjanji tuan rumah Couchsurfing saya akan keluar dan melihat kehidupan malam Hamburg yang terkenal dengan mereka. Hype Hamburg adalah benar dan baik diperolehi. Walaupun bandar untuk sebahagian besar tidak begitu indah seperti bandar-bandar Eropah yang lain, ia adalah orang yang menyeronokkan, bertenaga, beraneka warna, dan makanan bandar memberitahu saya bahawa ia akan menjadi.

Tonton video itu: One Saturday in Hamburg City (Ogos 2019).